Saturday, June 25, 2011

Juhannusreissu


Erilainen keikka oli tiedossa,ei aikatauluja ei sovittuja kuvaamisia vaan relax ja menox pitkin poikin maantietä.Tiilitallin kulmilta mustan puhuvaan mersuun ja menoksi.Ensmäinen paikka johon poikettiin oli konepajan aidanvieri ja läheinen lentökenttä,ei mitään maata mullistavaa tarjolla.Pitkäpuomi takapihalla kertoi siivouksen jatkumisesta.

Joen rannalle ja mikä mukavin ylläri,Lili puhkui ja puhisi lämpöisenä asemalla,päivän työt takana ja tallin suojiin.Tiilitallien suojissa kun majailee kaksi höyryhepoa,molemmat Tk3 Pikku-Jumpoja.Lämmin veturi kääntöpöydälle ja pari miestä kampiin kiinni,pieni kääntö ja hetken huolenpitoa veturia kohtaan.Tarjottiin apuja veturin kääntöön ja sehän kelpasi,viiden äijän voimin Lili kääntyi kohden oikeaa raidetta.Tarkan paikan peruutus,pieni puhaus ja hiljainen lipuminen tallin sisäpuolelle.Tallinpituus on käytössä täysin ja korkeuskin teettää oman työnsä,piipun päällä oleva tuulipelti täytyy kääntää pois edestä.Makoisat kahvit tuli juotua asema-makasiinissä.

Kotkan kana tuli käytyä katsastamassa ja sitten vaihtui kuski,tuli mersun ratti tutuksi ja hetken vaatii totuttelua tuo automaattilaatikko.Comfort-asetuksella vaihtoi mukavasti ja Sport-asetuksella mentiin tukka putkella.Muutaman kerran tuli käytettyä vasenta jalkaa kytkimellä eli jarrupolkimella ja sen huomas.Kymin ilmailumuseo,toinen tarttis huolenpitoa ja toisessa riitti katseltavaa mukavasti niin sisällä kuin ulkopuolellakin.Muistomerkit vanhoilla lentoasemilla kertoo niin tarpeellisuudesta aikoinaan.Rannalta itään ja rajamerkille asti.

Lappeerannasta löytyi muutama kohde,toinen edustaa traktorikaivinkoneiden kehityksen silloista huippua joka syntyi liian aikaisin Vammas Magnum ja vierellä veturituotannosta ja monesta muustakin metallialan tuotteesta tuttu kirjainkaksikko O&K joskus sanottu Ota&Kaiva.
Vainikkalan asemalle mentiin tällä kertaa ja tarjolla iso Venaläinen dieselveturi ja Lokomon tuotantoa muutamin eri muodoin,paikalla pari Dr14 veturia 1861 ja 1872 ratapihan toiselta reunalta löytyi AH 172 tiehöylä ja nosturikaksikko joista toinen mallisarjan suurin tuo 90-tonnia nostava.Menomatkalla havaittu ja paluumatkalla kohteeksi joutui reissun ainoa taavetti.

Sapusakapaikaksi muodostui legendaarisen lentökentän kupeessa oleva aakkosasema ja hyvä valinta ei ruuhkaa ja kunnon pihvi yömenu-listalta.Päivä painui mailleen ja vaihtui hämyyn,kaksoismaston jälkeen levähdysalueelle ja kuskin vaihto.Ite kömmin takapenkille ja unta palloon hetken aikaa.Tiilitallista kuului kutsu,saunassa odotteli äijiä kunnon vihta.Juusolle ISO kiitos vaivannäöstä.Kyllä pehmoinen löyly noin 60 astetta ja kotimainen radanvarsivihta tekee puolineljän aikoihin hyvää.Kiuasmakkara tuulensuojaan ja kotimatkalle.