Thursday, September 2, 2010

YVA Esasta.

Hoh hoijaa olihan eilen outo esitys entisen ELSA-radan,nykyisen ESA-radan YVA-selostuksesta.Maakuntakaavaa ollaan tekemässä ja linjausvaihtoehdoissa kummittelee edelleen pätkä vanhaa 1979 kuopattua ELSA-rataa.Kaavoitus on sidottu monen kunnan alueella niin taasen ollaan kelluvalla linjalla et mistä se rata kulkee ja koska tehdään.Maastokäytävät on hurjia ennenkuin kaava sen linjauksen vahvistaa,taajaan asutulla alueella 100 m ja aukeilla jopa 500 m,silti koko ajan selitettiin et kuinka jäykkä rata on rakentaa tiehen verrattuna.Näin sitä sidotaan kuntien rakennusajatuksia vuosikausiksi eteenpäin,kaivamalla jo kerran kuopatut suunnitelmat esille.Ainoa mistä esittelijäporukka oli yksimielinen oli se ettei rantarataa voida rakentaa noin nopeaksi,joten se oli pudotettu suunnitelmista pois.

Lisää hauskaa kuultiin kun kysytti matkaajan lyhenemisestä,on puhuttu jopa et tunnissa Helsingistä-Turkuun tai toistepäin.Eilen kuultu nopeutuminen "huimat" 20 min tai irtolauseessa kuultu ehkä "peräti" 11 min olisi todellinen toteutuma.Mitä helkkarin soopaa kun kuitenkin puhutaan junista jotka kulkee 300 km/h tai 250 km/h,kysyin tietysti et koskas maahan on tuollaisia junia tulossa.Kun uusi itälinjan junakaan moiseen nopeuteen pysty ja miksi Sr2 veturisarjasta maalattiin 230 km/h nopeus yli ja tilalle tuli 210 km/h maksiminopeudeksi.Se on se imago joka estää myöntämästä että makaronimaan kiitotsäkäle ei noihin nopeuskiin pysty kuin vapaassa pudotuksessa.10 uutta asemaa olisi syntymässä radan varteen joten huippunopea luotijuna ei taida ehtiä edes kiihtymään jos joka asemalle tarvii himmata.

Paras kommentti oli et tehdäänkö tässä maailman ennätystä hitauden suhteen,kun Elsa keskustelu virisi jo 70-luvulla ja Esa keskustelun mukaan uusi rata valmistuisi vasta kenties 2040.70 vuotta on sopiva aika tälläisiin hankkeisiin,kolme sukupolvea kärsii ainakin tästä venyttämisestä ja kukaan ei korvaa kiinteistön myyntityötä haittaavasta hankkeesta joka kiusaa monen ihmisen elämää.
Linjausvaihtoehtoja on 5 Lohja ja Salon välillä,joten onhan kunnon sekametelisoppa saatu aikaan.

Hauska argumentti oli tuo et rata pienentää päästöjä,kysyttiin et 2030 on autokalusto jo aika lailla päästötöntä.Eipähän saatu vastausta tähänkään kysymykseen.Saastuneisa maista kannettiin kauheasti huolta ja toisella puolella heilui Natura-alueet.Kuitenkin kuntien pohjavesikertymäalueista ei ollut kartassa kauheasti mainintaa.

Riskeihin kuuluu vaarallisten aineiden kuljetukset,kuittasin tuon kysymällä et koskas pääkaupunkiseudulla on saanut vaarallisia aineita kuljettaa kun tähänkin asti on se on ollut hyvin vaikeaa.Totesin et kyl Turusta lähtevä pönttöjuna kulkee uutta rataa pitkin Lohjalle asti ja siitä siiten suoraan Hyvinkään suuntaan.Puhutaan mitä puhutaan näin se vaan on.

Pintavesien kulkemisista oltiin enemmän huolissaan kuin pohjavesistä ja tiedetty tosiasia on kuitenkin että paalutuksella saadaan useampinkin porakaivo ja vesireitti sekaisin.Ratapohja voidaan rakentaa ääntä vaimentavaksi,pääsi nauru piru vie ja tilaisuuden jälkeisessä keskusteluissa sanoi et se on aivan kummoinen pohja teitin radalla on,kun saapuu yksi lovipyöräjuna niin kolke kuuluu kauas pohjaeristeistä riippumatta.Junamelu on hetkellinen haitta,verrattuna nykyisen E-18 tien tasaiseen huminaan.Eron huomaa nykyään muutamin paikoin selvästi.

YVA-tilaisuuksien pitäisi olla vuorovaikutteisia,eilen se lähinnä tuntui monologilta,puhuja vaihtui korokkeella ja yleisölle jäi kysymyksiin vajaa 10 min.Joten kysymyksiä jäi paljon ja vastauksia uupui vielä enemmän.Näin ei homma hoidu oikeaoppisesti.

Kun menin tilaisuuteen olin valoisin mielein ja aattelin jep saadaan uutta rataa,tilaisuuden jälkeen edelleen rata tarvitaan muttei noilla opeilla tule syntymään.

Joten ratalinjaus selväksi ja äkkiä niin helpottuu monen ihmisen elämä,kyllä 40-vuoden piina on aivan liikaa.Tilaisuuden anti jäi heikoksi kun kaikki mistä puhuttin on luettavissa netistä ja pääasiat jopa sanomalehdistä.