Kolmena päivänä läpi pitäjän viiletti Hr1 1021 alias Rulla-Pekka lajinsa viimeinen joka tehtiin vuonna 1957 ja on varustettu rullalaakerein.Sikäli jotain outoa on tapahtunut etten yhtenäkään päivänä ollut kuvaamassa junaa.Eilenkin lähdin Seutulaan katsastamaan Airbus A 380 lentokonetta ja tulihan muutama kuvakin koneesta otettua niin kentällä kuin ilmaan noustessa.
Väkeä oli paikalla aivan järjettömästi,vakipaikka jossa olen yleensä koneita katellut ja kuvannut oli aivan täynnä.Auton jätin sovinnolla tien ja pyörätien väliin ainoaan tyhjään paikkaan jonka löysin.Pieni kävelylenkki tekee aina hyvää,samoilla paikoilla joskus 30 vuotta sitten koneita kattelemassa ensimmäisiä kertoja.Voi perkules mää olen jo vanha äijä.
Laskin tuossa kaikki ajamani Taavetit niitäkin on kertynyt 25 eri konetta harrastevuosien aikana,puhumattakaan niistä muista koneista mitä on tullut veivattua ratin takana.Onneksi harrastuksesta ei ole tullut työtä,oli smielenkiinto lopahtanut varmaan jo aikoja sitten.Vielä jaksaa setä heilua kameran kanssa pitkin poikin maakuntaa ja kuvata,välillä sitten tehdään tuota lapsuuden kaveria tallissa.
Tämä kesä on jälleen osoittanut et kuinka helkkarin paljon helpompaa on temmeltää tuolla agraarikulttuurin kentällä kuin kiskoliikennekulttuurin saralla.Tulihan kokeiltua uutta lajiakin tuolla museojunarintamalla,elikäs halkokärrärinä rataverkolla.Taisi jäädä lehtitoimittaja paralle elinikäiset traumat tuosta reissusta.Tulevana viikonloppuna järkkyy taasen jonkun normi-immeisen järkikulta jos joutuu kuuloetäisyydelle tietyn porukan päähän.Tallipäivystäjän paikan aattelin varata lauantai aamuyöstä lähtien tutun tiilikulmilla.Näköjään aukesi tuo sanainen arkkukin.
Joten ei kai pieni jatko pahaa tee.
Toijalassa yöjalassa hiippailen tiilitallin kulmilla,hanskat hukassa,haalarin kaulus rasvassa kun herroilla on kravatit noihin aikoihin .....:).Maiseman täyttä tuttu puhina,alkaa hillitön suhina,letkuja vedetään,halkoja kannetaan näin höyryhevolle ruokaa ja juomaa annetaan.Hetken kestää touhu tää,sitten äijät hämyyn häviää.Yössä kuuluu hiljaista suhinaa,on pikku-jumpo yölevollaan.Tallivahti nurkissa kiertää,samperi kivi kenkääkin välillä hiertää.Yövahti pitää tulta yllä on aamulla veturi helpompi verytellä.Kun yö päiväksi vaihtuu niin hiljaisuus tallin kulmilta haihtuu,alkaa mahdoton tohina ja kohta ollaan Valkeakoskella.