Sunday, September 19, 2010

Junailua

Höyryvetoinen kesäkiertue alkoi olemaan viimesitä keikkaa vaille valmis.Piti alunperin hyökästä aamuyön tunneiksi tiilitallin kulmille,jos olis mennyt niin myöhässä olisin ollut.Jonkinlainen ennakkoaavistus oli asiasta joten vasta aamukajon vaalentaessa maisemaa tien päälle.Sopivasti runsaaseen aamupala pöytään,kahvia koneeseen ja ens vesitys piti perinteet yllä.Kunnon aamupesu heti alkuun,kamat vaihtoon,joten kaapista haalarit ylle.

Ennen junan lähtöä hyökäsin kaupoille,viikolla tuli tietoa et tilattu veturitalli on saapunut.Talli autoon ja junaa vastaanottamaan koskiin.Välillä täytyy tallentaa eikä liukua kyydissä,paluu tilitallille ja vesletkut valmiiksipikainen vesitys oli tiedossa.Vesityksestä selvittiin kuivana vaihteeksi näinkin päin.

Uudelle keikalle kameran kanssa ja Konhon sillan pieleen kytikselle,ensin päivystäjä ja sitten höyryjuna.Välikahveet tuli hörpättyä maatilamatkailun tiloissa,separaattori löytyi nurkasta,lypsylehmiä taasen ei jotta olis voinut pyöritellä omat kahvikermat.

Tiilitallille odottelemaan veturia täydennystä varten,ensin vesitys ja sitten halotus.Vesityksen aikana tuli tuupattua kärryllä muutama kuorma halkoja tenderiin.Loput halot meni sitten perinteisesti sylissä kantaen kun veturi oikealle paikalle saatiin.

21 tuntia tuli oltua reissussa,eikä pahemmin paikat jumissa.Kuviakin tuli napsittua riittävästi päivän aikana ja aamuyön tunteina sitten kotio takaisin.

Tulihan sitten viikolla edustajalta saatuja hitsipuikkoja kokeiltuja hydrauliikkasylinterin hitsaukseen,hyvältä näytti sauma ja suurimmat patit pois rälläkällä.Loput silotellaan sorvilla ja smirgelinauhalla.Uutta tietotaitoa hitsauksen saralla jäi päivän saaliiksi.