Wednesday, October 27, 2010

Laman jälkeiset

Laman aiheuttamat vaikeudet on tullu hyvin esille kuluvana vuonna.Varaosien saanti on venynyt muutamasta päivästä jopa kolmeen ja puoleen kuukauteen.Toinen ilmiö on huolestuttava hyllyjen tyhjyys,missään ei ole mitään varastossa.Eilen tuo asia tuli hyvinkin selväksi,kun varaosa on joko euroopan varastossa tai tehtaan varastossa kaukomailla.Joten kirjaimellisesti sorvin ääreen ja nivelestä kulunut akselinpätkä työntömitan alle.20 mm akselista sorvilla ylimääräiset 5 mm pois ja lukkorenkaille urat.Aamulla hiottiin hitsisauma auki ja hitsaten tuo uusi akselinpätkä paikoilleen.

Koneella tehty onnistunut koeajo,hihnassa on vielä vaivaa siihen on huomenissa tulossa apuja.Koominen puhelu tuli päivällä kun varaosatoimittaja soitti ja kysyi et joko hän laittaa pakoputken tulemaan,ensin et mitä hel.Sitten sanoin et kyl meil on jo uusi pakoputki just laitoin paikoilleen kun takapäähän osia odotin.Jälkitoimitus lista oli hieman perässä toimituksista.

Taavetin keulasuojaan tuli töiden jälkeen tehtyä puslat jolla tuon keularaudan saa oikeaan leveyteen.Pyörösahalla silmämitalla pätkin 28 mm umpitangosta neljä mallin mukaista pätkää.Silmämitta yllättävän tarkka,kun heittoa tuli vain 0,6 mm pituuksissa.Sorvilla ensin 8 mm reikä ja sitten reikä 16 mm jotta mahtuu oikean kokoinen pultti läpi.Onneksi tuli vaatekaappiin säilöttyä tuo tangon pätkä jonka aikoinaan ostin tappien raaka-aineeksi.

Kulmarautaakin olis tarvittu,sehän on kadonnut luonnonvara paikallisista rautakaupoista.Sillä mielialalla tänään mentiin kun kävin kyselemäs.