Eilen rannikkoa pitkin Salosta Raumalle,ei voi sanoa et olis traumaattinen reissu kun kaikki suunnitellut kohteet tuli talteen taholla tai toisella.Salosta talteen päivän ensimmäinen juna ja ensimmäinen diesel-vetoinenjuna jonka kuvasin,pienellä ventalla jäi talteen myös matkustajajuna.Muutama traktori talteen läheisistä liikkeistä,toinen yksilöistä edustaa 80-lukulaista huippuosaamista 145 hevosen voimalla ja korvaa hivelevällä käyntiäänellä,toinen edustaa nykypäivää 337 hevosen voimalla.Molemmat aikakautensa suurtraktoreita,näin se maailma muuttuu Eskoseni 25-vuoden aikana.
Ajoituksen huippua edusti eilinen keikka,kun soittelen ja kyselin kartanlukijan sijaintia,vastauksena Raunistula ja sitten hiljeni linja.Hetken päästä soi puhelin ja kyseltiin sijaintia,totesin et toisella puolella risteystä.Ventta-aika nollissa.Ratapihan ylittävä käyntisilta sai vieraita ja muutamia kuvia jäi talteen,sitten matka kohti ukia ja poimien radavarren asemat talteen.Punaisen kiven valtapitäjässä piirtyi silmiin erikoinen pihakonerivistö kun toista ääripäätä edusti 45-tonnisen työpainon omaava pyöräkuormaaja ja toisessa reunassa 1800 kiloinen mmataloustraktori.Toinen talteen ja toisen vastaavan kokoisen koneen päällä on joskus istuttu kun sitä luolaan vietiin.
Uudenkaupungin aseman seutu tuli talteen ja pitihän sitä hangossa poiketa,tosin vain Hangonsaari rautatien ääripää.Päivän toinen Volvo löytyi puolihuolimattomasti silmäiltynä omakotitalon pihasta,olis ollut kaupankin.Kiitos vaan kuvat riittää ja matka jatkui kohti pientä tietä jonka varresta löytyy päivän pääkohde,länsinaapurissa koottu kotimaisen traktoriteollisuuden yhteistyön viimeisiä hedelmiä.Pari vuotta sitten jo hain konetta näkösälle,en ehtinyt silloin kuvata talteen.Nyt sitten on tallessa,pikkutien reunalla erottui komea johtokäytävä ja erikoinen haarautuma.Länsinaapuriin menevä sähkölinjahan se siellä kulki omia reittejään kun asiaa isännältä kyselin.Rauman asemalla oli erikoinen makaroonimaan tuotosta oleva kumipyöräinenveturi.Oli telipyörät edessä ja takana ja radio-ohjausta tarjolla,saas nähdä mistä päin rataverkkoa kone löytyy tositoimissa.
Kotimatkaa mutkan kautta,kun vatsakin vaatii omansa.Kulkijoiden määräkin kasvoi yhdellä ennen ruokapaikkaa.Ruokapaikaksi muodostui tuo tuttu ja turvallinen kantapaikka.Kartturi asemalle oottelemaan junaa ja sapuskapöydän kolmas osakas kotio.Kahvin jälkeen ja vuorokauden lähetessä loppuaan suunnistin kohti kotikulmia ja talven pakkasennätykset sai kyytiä.Autonmittari keikkui -27 ja -28 välillä,ensimmäisen etapin ajan.vakiintui tuonne -24 korville kun uusimaa alkoi lähestyä ja sisällä mittari kertoi et ulkolämpötila olis -19,6.Aamulla oli muistiin tallentunut uusi ennätyslukema -22,6,kun viime talven kylmin yö oli -12,2 näin se ilmastolämpenee.