Eilen aamulla hiiri kertoi tulleensa tien päähän,tekemällä omia johtopäätöksiä klikkauksista riippumatta,tuli tuplia ihan ittestään ja paljon muita vierityksiä tehtyä tahtomattaan.Kaupasta tarttui uusi Logitechin optinen hiirulainen,se kun sopii kouraan ilman hukkmisen pelkoa.Samalla tarttui uusi digiboxi kun sonipoikien laite ei enää halunnut päivittyä nykytaajuuksille,näkyi vain Ylen kanavat ei muita.
Kosteahko säätila tekee kuvaamisesta haasteellista toimintaa,eilenkin tuota vesikuurojen väistelyä koitettiin harrastaa.Nettiin ilmestyi kotimaisen traktoriteollisuuden harvinaisempi tuotos myyntiin,Valmet 1502 http://picasaweb.google.com/Eskoppi/Valmet#5409214801631391586.Kolmesti kuvasin heti kun kone ajettiin pihamaalle ja alkoi sataa,hetken päästä uusiksi vaikka satoi sitten löytyi malttia ootella sateen loppumista kuvat kerran vielä.Valmistusmääristä ollaan harrastakentällä väännetty vuosia että kuinka monta noita on tehty.Nyt on varma tieto 28 traktoria,aikoinaan mulla oli tehtaan tieto et 30 +- 2 yksilöä,joten ollaan taasen tuossa 28-32 valmistetun yksilön lukemissa.Numero 13 tuli eiliselle 1502 numeroksi,16 konetta oli vielä viime vuonna rekisterissä ja yksi on päässyt ulkomaiseen traktorimuseoon näytille.Vuosina 1999-2000 mentiin näiden koneiden perässä ja vielä ostoaikeissa,kolme oli silloinkin kaupan,löydetyistä yksilöistä ja yhtään ei pihamaalla tullut.Talosta vinkki toisen 1502 parään joka komistaa kaiken alun kulmilla,kun alussa jumala loimaan ja eikun sinne.
Siellähän valtatien varressa nökötti säätä uhmaten jo viime vuonna kuvattu 1502 joka raapii joka nurkasta.http://picasaweb.google.com/Eskoppi/Valmet#5409212922308058546 ja muutkin yksilöt kuvatut yksilöt tuolta löytyy.Koneliike oli muuttanut uuteen paikkaan ja osoitetieto oli sen verran ristiriitaista,kun soittelin tiilitallin kulmille ja sain tutun gepsin kiinni joka ystävällisesti selvitti tuon liikkeen osoitteen,outo oli vain loppuliite kun luki kuja ja auton gepsi kertoi et kyseessä on katu,kun perille pääsi niin risteyksessä lukee katu ei kuja.Kiitoksia paljon etägepsille,siitä on apuja kun aateltu reitti muuttuu huimasti.
Kotimatka tehdessä aatteli et kyl päivä yhden Volvonkin kestää ja risteykseen tultaessa kattelin yhden talon pihalle,puomissa luki Vammas Kersantti ja konepeitossa Volvo BM.Pihamaalle ja lupia kyselemään niin vanhaisäntä tuli perässä ja et kuvaile rauhassa,ei ole ketään kotosalla.Kuudes Volvo BM-Vammas Kersantti tuli sitten talteen ja eläimistä tyhjän navetan pääovet avautui niin tuttu hytin kulma kertoi uuden kohteen löytymisen kameralle.Navetasta löytyi Volvo BM 650 maataloustraktori.Jännästi menee Volvojen valmistenumerot,jouseva numero oli sitten kyseessä teollisuusmalli,kaivurinalusta tai maataloustraktori ja sulassa sovussa.Kohta rikkoutuu 650 Volvojen kohdalla 100 kuvatun yksilön raja.Traktoreita on nyt tallessa 93 kpl,teollisuusmalleja 5 kpl ja kaivinkoneita 6 kpl,kokonaismäärä on ylikin sadan,mut traktorikaivuri kun ei ole maataloustraktori,luki rekisteriotteessa sitten mitä tahansa,vakuutusmaksuissa on huomattava ero onko kyseessä traktorikaivuri vai maataloustraktori.
http://picasaweb.google.com/Eskoppi/Traktorikaivurit#5264280588274135266 yksi tuon laji tyypin edustaja.Vammas Kersantti on monen peruskoneen päälle tehty kaivinkone.Usein alustana on Ford tai Leyland sitten näkyy Volvo BM ja Fiatin päälle tehtyjä,on ollut varaa ostajan valita aikoinaan mille peruskoneelle kaivurinsa haluaa.Vammaksessa on edelleen jotain tavoittelemisen arvoista,vahvana metsäojakaivurina mainetta luonut kaivinkone.
Katotaan mitä tänään löytyy,naapuripitäjissä pitäisi olla vielä Volvoja jouten ja aiva sama kummalle mihin suuntaan lähtee suunnistamaan.