Sunday, February 1, 2009

Aasta-Äähän

Lauantainlenkki alkoi kotikulmilta ja jatkui kohti Akaata,josta suunta kohti Jyväskylää.Jo toinen kerta kun omalla autolla ajelee niille kulmille.Keski-Suomen Ilmailumuseo sai pienen rytmiryhmän vieraaksi,menomatkalla tuli kuvattua Jyväskylän vanhalla asemalla muistomerkkinä oleva Ankka Vr2 961 höyryveturi.Hyvä etttä veturilla on katto päällä,mutta miksi tuon näköinen hirvistys ei saa kunnon kuvaa milllään aikaiseksi.

Pienoismalli tapahtuma oli täydessä vauhdissa ilmailumuseolla kun saavuimme sinne,tällä kertaa ei ollut pienoismallit ihan ensimmäisenä mielessä.Bristol Blenheim Mk IV BL-200 keskiraskas pommikone oli reissun toinen kohde ja toinen tuo vuosikymmenet Venäjällä vetisessä haudassa maannut ja nyt ylösnostettuna Amerikan-reissun tehneenä,Suomeen näytille tuleva Brewster 239 Buffalo BW-372 hävittäjä.Pajan ovet olivat auki halukkaille ja ennakkoon luvan anoneille,johan tuota konetta ihailtiin ikkunan takaa aikaisemmin.Vaikutuksen teki BW-372 massiivinen koko kun vertaa sitä toiseen historialliseen hävittäjään Messerschmitt Bf 109 G-6 MT-507.Ensin on suuri jenkki ja sitten siro sakemanni,toisen moottori vaikuttaa koneeen muotoon koko matkan ja selittää kokoeron,kun BW-372 keulilla on tähtimoottori ja MT-507 keulilla rivimoottori.

Oli aika jättää lentopetroolin tuoksu taakse ja lähteä metsästämään olisko kivihiilen tuoksua,mutta ei kuitenkaan vaan halkopolttoista höyryveturia.Sellainen löytyi Suolahdesta,mielenkiitoinen paikkakunta,kaupungin molemmissa päissä on rautatieasema ja veturitallin kulmilla seisoi Pikku-Jumpo Tk3 1138 höyryveturi halkopiipulla.Uhmasi ajan hammasta muutama dieselkauden tuotoskin,voi voi kauden tuotoksia.Puolitahallisen karttamissin matka jatkui ei jyppykylään vaan Äänekoskelle,olihan 4-tien varresta havaittu Volvon traktori johon mielenkiinto seuraavaksi kohdistui.Talo löytyi helposti,konetta ja isäntäväkeä ei näkynyt ei kuulunut ja kun koirakin oli nurkista poissa jatkui matka seuraavaa vihjettä kohti.Pieni koukkaus Vaajakosken puolelle ja 4-tietä etelään,muisstin paikan oikein,mutta kohdetta ei näkynyt pieni varmistus vielä ja sitten uukkari levähdysalueen kautta ja paluu kohti jyppykylää.Volvohan oli samassa pihassa jossa sen kolmevuotta sitten näin,taakse rakennettu halli ja talo sotkivat hieman maisemaa ja muistikuvaa.

Paluumatka kotikulmille jatkui ilman pysähdyksiä nääskylään asti,kebabin tuoksu saa aikaan outoja mielitekoja.Viiden hengen rytmiryhmä marssi tuttuun paikkaan sapuskalle ja tämän jälkeen aakkosasemalta maitoa ja pullaa ja toiseen tuttuun paikkaan kahville.Tiilitallin talvitarkastus jatkui,onnneki ilman yllätyksiä tällä kertaa.

Eilen mielessä saaristomatkailua ja sehän tuli tehtyä,gepsi neuvoi ajelemaan uutta motaria pitkin Muurlaan asti ja sieltä pikkuteille.Tunneleita oli voinut hieman leventää kuin mitä ne ovat ja korkeat kallioleikkauset olisi voisi ampua hieman vinommaksi,kun kivella käyttöä olisi tuolla tiellä ollut muutenkin.Kovin teennäinen maisema jäi mieleen,kun melkein koko matkan saa ajella kuin kusirännnissä.Kun maisemaan ei paljon ympäriltä näy,vain meluvallia joko betonista tai luonnonmateriaaleista tehtynä.Todelline korpitie kuten on sanottu,rikottu komeaa maisemaa tiellä,jota ei kuitenkaan tieltä näy.Kemiönsaarelta löytyi muutaman kuvauskelvollinen kohde ja tutusta satamasta pari junaa,aakkosasemalta sapuskaa riistakäristystä tällä kertaa.Puolukkaa olisi kaivannut,en löytänyt joten loppuehtoon mieli teki sammalta ja jäkälää.

Autolla alkaa olemaan pelikentän rajat selvillä,idässä Ilomantsi,lännessä Rauma,etelässä Raasepori ja pohjoisessa Äänekoski.Reviiri kasvaa kun kevät etenee.