Torstai meni vanhan varaosalähteen purkutöissä,10 vuoden sisällä olon jälkeen on aika siivota rojut pois nurkista.
Perjantai aamulla keula kohti nääskylää ja matkalta pari kaveria mukaan ja suunta kohti tietä numero 66.Alavudelle ajateltu kahvitauko vaihtui lounastauoksi,olihan kello jo 11.Lapualta härmien läpi kohti rannikkoa ja Uusikaarlepyyn jälkeen alkoi olemaan sovittu kohde näkösällä.Kello 13 oli sovittu tapaaminen kuvaamisen suhteen ja kello 13.07 näki kohde ja kuvaaja toisensa,aika hyvä saavutus kun ei ajoajasta ollut varmaa tietoa.Talosta kolme kohdetta ja paluu keskustaan tuotti yhden kuvattavan lisää.Poikkeama Munsalaan josta raskasta rautaa kameralle ja hieman kesken on tuokin projekti mutta sentään katon alla.Muutenkin kohde näytti paremmalta kuin hiljattain Tampereelta Toijalaan muuttanut lajitoveri.
Paluu kohti Uudenkaarlepyyn keskustan suuntaa tuotti kahden kohtaan kuvausksen,toinen heistä paljasti olemassa olonsa jo menomatkalla.Isäntäväki vahvasti ruotsinkielinen,mutta kyllä tuostakin selvittiin hieman vaatii aikaa ja malttia molemmilta jotta asia selviää.Jepuan asemalle kuvaamaan päivän ensimmäinen juna.Josta suunta kohti Vaasaa, rautatieasema olisi kuvattu ei onnistu radanpuolelta uuden uljaan matkakeskuksen työmaan takia.Konepajan muistomerkki tuli sentään talteen.
Rantaa pitkin Sundon ja Sulfan rajamaille,toinen tiedossa ollut kohde jäi talteen ja jälkiruokaa kameralle löytyi naapurista.Tuo käsittämättömän kokoinen kraateri tuli kuvattua yhdeltä reunalta,komean kokoinen peltoaukea.Vaasan lentökentän jälkeen kiilui kameraan päivän viimeinen saalis,kaksi oli tiedossa ja yhdeksän tuli kuvattua ei huono reissu kaikenkaikkiaan.Laihian asemalta päivän toinen juna talteen ja matka jatkui Terjajoen asemalle josta Isonkyrön asemalle jossa myöhästymisen takia saatiin junakohtaus talteen kun Laihialla nähty juna odotteli toista asemalle tulevaksi.Ylistaron asemallakin tuli poikettua ja sitten Seinäjoelle ratatyömaata vilkaisemaan.
Niin monella tavalla vaikuttavan aineen pullonetiketissä komeileva latoaukean tuotantolaitoksen vieressä tuli poikettua.Ilmassa leijui selvästi jonkin tuotantoon liittyvä tuoksu,ei paha mutta mielenkiintoinen.Koskenkorvalta Kurikkaan ja muistomerkki veturi kuviksi kerrankin kesäkelillä.Paluumatka alkoi hämärässä ja loppui pimeässä noin 1020 km tuli auton mittariin päivän aikana.
Kotimatka lyheni vain tiilitallin kulmille,kun lauantaina tehtiin jos jonkinlaista remonttia.Kulkuesteitä vaihdeltiin yhdenmukaiseksi ja Simo väänsi erävoiton maamme pienimmän leveäraideveturin moottorista,käyntiin lähti parinkymmenen vuoden jälkeen.Polttoainepuolelle tiivisteen vaihto ja öljyt vaihtoon niin hyvältä nayttää.
Toinen pienen pieni veturi joka meitä käyntihäiriöllä kiusaa,johtaa vielä.Vika on ilmavuodossa,kunhan vain löytyisi paikka niin kuntoon tulisi.