Wednesday, August 12, 2009

Museojunailua

Viime perjantai ja maanantai kesälomapäiviä.Alkuperäinen suunnitelma oli olla tiilitallissa jo pe aamuyöstä,se ajatus muuttui ja pe päivä meni pitkälti hitsatessa puominostinta kasaan tulevaa käyttöä varten.

La aamulla sitten keula tuttuun suuntaan ja masentavin maisemin kun tieremontin ntakia käytössä ollut kiertotie oli taasn käytössä.Nyt vaan liikenteen ohjaisi kiertotielle viranomaiset,onnettomuuden takia.Tiilitallilla tuttuihin kuvioihin,vaikka pihalla puhisikin lämpöinen höyryveturi.Onhan tuon taidonnäytteen hoitotoimenpiteitä harjoiteltu muutamana suvena.Kahvilla ja suunsoitolla päivä eteni vähän turhankin lujaa ja kun vielä kerkes juna-ajelun aikana käydä nääskylässä.Iski vatsan vaateet ja pieni nestehukan poikanen vähän kuin selän takaa.Kun perinteisen sapuskan yhteydessä nautittu maitolitra hukkui jonnekkin niin sitten haettiin toinen maitolitra jälkkäriksi,sekin hävisi jonnekkin väsyneen äijän uumeniin.

Kuvia ei kauheasti tullut otettua,joku kerkes kuitenkin letkuapinan tallentamaan,hyvä kun jäi joku todiste päivän hommasta.Mitä enemmän höyryveturiin tutustuu niin sitä enemmän sen tekniikka kiehtoo.Höyry tuo vedestä tehty voimanlähde,niin toimii ilmapumppu kuin generaattorin höyryn voimalla.Samoin aukeaa kattilat luukut,tosin paineilmalla mutta höyryllä tehdyllä ja vesi siirtyy tenderistä kattilan puolelle ja vauhdilla.Keskuspainevoitelua on pidettyä kehittyneiden koneiden ylläpitäjänä,höyryveturissakin on voitelulaite kriittisille paikolle ja loput kohteet hoitaa ammattiatitonen henkilökunta määrävälein.

Sunnuntai kului kovaa vauhtia kun kotokulmia kohti ajelin ja aamuinen onnettomuuspaikkakin oli siivottu,toinen osapuoli makasi ojanpenkalla kuormatilansa menettäneenä vain takaovet kertoivat korin muodosta,muuten ohjaamo näytti suhteellisen ehyeltä.Kulkusuunta oli noin 75 astetta poikittain tiehen nähden.

Su päivällä tuli sitten hitsattua tuo puominostin kuntoon ja nyt sitten kasataan hiljalleen laitos nippuun ja tehdään koekäyttö.

Maanantaina tuli tallustetua muutama romuliike tai oikeastaan romuraudan lajittelimo läpi.Löytyi puolikasta lättähatun liitevaunua ja veturinmoottirilohkoja useampi.Linja-autojakin oli reilusti tarjolla ja paljon paljon muuta roinaa.