Aamu alkoi kirpeässä pakkassäässä,ei vielä viime talven lukemia -12,8 oli viime talvenhuiput.Matkalla kohti Akaata keikkui kyllä -18 asteen lukemia,muttei kotikulmilla.Nääskylästä jäi kuvaamattomat muistomerkkiveturit talteen ja samalla tuli kaupattua jokunen postikortti pois tiilitallin varastoista.Ensimmäinen kuvauskohde Tampella n:o 2 vuosimallia 1900,on arvoisessa paikassa Vapriikin vieressä seinänaapurina halli jossa höyryhepoja on tehty.Se toinen kohde,Lokomon viimeinen Tr1"Risto" veturi.Mitäpä tuosta voisi kertoa,kotia vailla vielä ja toivotaan ettei pillimiehet ole viimeinen vaihtoehto.Huittisista löytyi muutakin kuin se kuuluisa hullu mies joka syö enemmän kuin tienaa,ensin tarttui talteen pari Volvoa ja sitten löytyi todella hyvä kahvipaikka jäi kahvimuki matkalle mukaan kun matka jatkui.
Kauttuan hiljentynyt asemamiljöö puhutti monellakin tapaa.Erikokoisia ja näköisiä varastorakennuksia,komean näköinen asemarakennus ja kiskot aseman kummallakin puolella.Tuloraide ja kaikki lähtevät raiteet lähtevät suurinpiirtein samaan suuntaan erikoinen ratkaisu kaiken kaikkiaan.Paperitehtaan raiteen jatko löytyi tehtaalle menevän tien vierestä ja silta jossa ovat kulkeneet autot ja junat.Auto parkkiin ja padolle,näkymä kuin vanhasta elokuvasta.Punamullalla maalattu makasiini ja vesikouru joka toi tehtaalle veden ja käsikäyttöiset puiset patoluukut,painekyllästetyt lankut hieman latisti tunnelmaa.Makasiinin viereen höyryveturi voimiensa tunnossa perässä muutama vaunu ja sillalle hieman Suomi-filmien romantiikka,siinähän se olisi koko komeus.Ainoa häiriötekijä tuo nykyajan voimalaitos joka puhisi voimiensa tunnossa.Poistuessamme paikalta pysähdys sillan toiselle puolelle ja kiskossa pieni erikoisuus,kiskonselkä leveni kesken kiskon sillalle ajettaessa.Veturitallikin löytyi pienen matkan päästä,pieni ja hyväkuntoinen yhden pilttuun tiilitalli.Eipä puuttuisi maisemasta kuin tuo höyryinen vetopeli ja hemmetisti raivaamista.
Eurasta jäi tiehöylä mukaan kuvina,niitäkin on kohta 100 kpl kuvattuna.Kiukaisten rapautunut asemamiljöö sai vieraita,ei herättänyt sellaista tunteen purkausta kuin Kauttua.Puhelin kertoi jälleen yhden Vanajan löytyneen,tietäisi pientä tutkintaa ja tekstiviestiä tallentajalle.Isoja teitä pitkin Raumalle ja Vanaja jälleen silmäkulmissa,muistomerkkiveturi talteen joka uhmaa aikaa kääntölavan päällä,ympäristö ei paljon innostanut eikä paljon muutenkaan kun vesakko kasvoi kohti korkeuksia kääntölavan montusta.Lokomolainen veturiteollisuus oli hyvin edustettuna paikalla,muistomerkkihöyry,Dv12 ja Dr14 veturit kaikki Lokomolaisia,poikkeusena Sr1 ja Sr2 sähköveturi.Kahvihammas ilmoitti olemassaolostaan,mutta ylläri ylläri eihän nyt kukaan halua juoda talvella kahvia missään kahviossa kello 15 jälkeen.Ketjullisia kahvioita joista jano sammuu kuskilta kuin autoltakin oli tarjolla.Joten matka jatkui kohti Euraa,jossa sama ilmiö jatkui pienellä poikkeuksella kauppakeskuksen vierestä löytyi kahvio ja lihapiirakka kahdella nakilla välipalaksi.Kahvi oli hyvää ja lihiksessä makua ja täytettä,ei voinut valittaa vaan nautiskella.Näköaistia jollakin porukasta epäiltiin,ensinäkemän ja sisäänmenon näkymän jälkeen,meni lasinvääristymän piikkiin tällä kertaa.
Palumatkalla alkoi lotto kumpi kebabpaikka saa vieraita,lähempi voitti tällä kertaa.Sama se kumpaan menee pettymystä ei ole ollut tarjolla.Kebabin päälle kahvi ja tiilitallin sisuksiin.Jäljistä näkyi ettei oltu ainoat vieraat sinä päivänä,hyvä et ovi käy talvellakin vaikka oman porukan toimesta.Akaasta reissun edukkainta bensaa tankki täyteen,kohti kotia.
Tänään kutsui Kerava ja höyryinen vetopeli talteen ja jälleen yksi Vanaja näkyi silmissä.Museorekisterissä näytti kulkupeli olevan,muutama muukin tuttu teollisuusalue tuli ajeltua läpi.Valvontakameran kiusaus on pieni hupi,kun kerran lukee että alueella tallentava kameravalvonta niin sitä sitten kokeillaan.Kun ajoa ei oltu estettu niin ensin autolla läpi,jotta kilpi jää talteen ja sitten kamera kaulaan ja heijastinpusero jotta kulkijan aikeet jää talteen ja kohteesta kuvat.Näin se on helppoa,jos jotain kiinnostaa niin soitto perään jos jäi kysymyksiä.