Sunday, January 18, 2009

Kokemäki 3.

Alkuviikko meni ilkivaltavaurioiden korjaamiseen,jälleen kerran.Ei ole hääviä hitsata puikkokoneella kovassa tuulessa polvillaan portin saranoita.Uimarannan pukukopin ovi ja osa seinää oli hävinnyt omille teilleen,jälkiä ei näkynyt eikä irto-osia vaikka niitä hain.Töiden jälkeen vietiin moottoripyörä huoltoon Espooseen ja silmiin iskostui Kawasaki KLE 500 katuenduro,hinta miellytti silmää mut väri ei.Huoltohallissa majaillut Honda Transalp teki pienen säväyksen,onhan tuo pyörä miellyttänyt silmää jo ensiesittelynsä jälkeen.Tiistaina pyörä pois huollosta ja vielä piti Kawaa silmäillä vakavin ostoaikein,netistä löytyi sitten Transalpppeja useampikin kappale tarjolla.Jos nyt vähän vielä kattois,jos järki tulis päähän.

Vauhdikkaan viikon suurin pysäyttäjä oli keskiviikko aamuna iskenyt migreeni,normaali käytäntö pakki tyhjäksi,kämppä pimeäksi ja tulpat korviin.Unta pollaan koko päivä jo alkoi tauti löystymään,torstai meni maatessa vielä pieni ulkoilu teki eetua kipeille lihaksille.Perjantaina paluu töihin ja tilattua tavaraa sai hakea muutaman reisun eri kaupoista.Paloletkut ja uusi suutin tulivat sovistusi,samoin uusi painepesuri joka korvaa noin 20-vuotiaan edeltäjän.Merkki pidetttiin samana,huoltovarmuuden takia ja vanhan luotettavuuden perusteella.Kaasupillit vaihtuivat myös uusiin ja samalla tuli uudet letkut ja takatulisuojat,en muista että noista olisi mitään uusittu noiden työvuosien aikana jonka talossa olen ollut.

Kokemäki kutsui jälleen kameran kiertämään pitäjää,lähes kaikki tiedossa olleet vihjeet ja isännät jotka sai puhelimella kiinni piti kuvaus ajnkohtaa sopivana vaikka menomatkalla auotn mittari näytti -21 astetta pakkasta.Tutun mutkan kautta kartturi autoon ja alkoi kinaaminen gepsin kanssa et mikä on älykkäin reitti,kartanlukija voitti ja reitti lyheni reilu 20 km.Ensimmäinen kone oli kivassa paikassa,tie joka oli nimetty,mutta ei löytynyt karttahaulla kun siellä ei ole rakennusta niin ei tarvitse osoitetta.Hiekkatie taipui yhtä hyvin auton alle kuin edelliselläkin henkilöautolla.Seuraavassa kohteessa oli koneet käynnissä valmiiksi kun pihalle ajoin,näin se homma toimii.Suulissa majaili 50-vuotias David Brown ja 40 ja 20 vuotiaat Volvo ja Volvon päälle tehty Valmet.Pieni puhelu ja jälleen uuteen paikkaan,katoksessa majaili uusi kohde,pihalta löytyi todellinen herkku Valmet 900 jonka ohjaamon takasivulasit olivat kaarevat,eikä suorat kuten tähän asti nähdyissä yksilöissä.Sirkkelisahakin tuli katseltua,onhan tuota peräsahurin hommaa kokeiltu kolmen eri sahurin takana.Hyvä homma kun etusahurin käsimerkit on tiedossa ja seuraa ohjurin ja terän väliä niin homma toimii ja tavaraa syntyy.

Oli kahvihetken aika,mutta mutta mistäs semmoinen löytyy.Ensimmäinen yritys oli turha ovet lukossa,toinen näytti hyvältä ja tutulla nimellä varusteltuna mutta jälleen ovet sulkeutuneet jo kello 13 ja auton kello näytti 13.06 joten se siitä.Vierestä löytyi vielä yksi ovensa kiinni pitänyt kuppila,naapurissa ovi auki joten sinne.Kahvi hyvää mustikkaviineri myös,kartturi söi maukkaan näköistä lihapiirakkaa joten eikun lihis ja maitolasi pöytään.Ulkonäkö ei pettänyt,maukasta kaikin tavoin ja vielä ruisleipä hyllystä kotiin mukaan.Makua löytyi leivästä kun puolet tuli siitä maisteltua noin aamupalaksi.Kahvin jälkeen takaisin laakeille aukeille ajelemaan ja päivän viimeinen tiedossa ollut 6-sylinterinen kohde hakuun,kohde löytyi ja tallentui nopeasti aukeassa maastossa.Päivän saalis viisi kutoskonetta joiden moottorina hönkii Volvo,neljässä tosin pelleissä lukee Valmet joten puolikotimaisia koneita kohteena.Valmituslaatassa lukee Eskilstuna Swedwen,joten vahvasti Volvomaisia traktoreita talteen.Noita 2005 ja 2105 malleja tehtiin yhteensä 1000 traktoria ja jäi viimeiseksi Volvon tehtailla tehdyksi traktorisarjaksi.

Paluu matka kulki nääskylän kautta,josta mukaan jäi uusi kahvinkeitin ja pari mukia kahvia.Väkimäärä lisääntyi autossa huomattavasti kun tuttu kebabpaikka alkoi tuntumaan hyvältä ajatukselta.Tiilitallin talvitarkastuskin tuli tehtyä.