Saturday, December 27, 2008

Maantie maistuu.

Joulu on mennyt pitkälti tien päällä,tosin pikainen poikkeama Tähtelän asemalla ja joulun junakuva talteen.Aattoilta meni saunoen ja syöden vielä naapuripitäjässä,vuoden vaihteen jälkeen ollaan samaa pitäjää.Pukki muisti sukilla ja puserolla ja makealla paketilla,kotonakin oli äijä poikennut ja tuonut pienoismallin paketissa.

Joulupäivänä kutsu Myrskylän kulmille ja tie vie siihen suuntaan.Kahvituksen jälkeen poikkesin Kotkaan,kun ei ole tullut koskaan käytyä kuin Karhulassa.Kotkan ruusua ei löytynyt,kana Vr1 kuitenkin odotteli asemalla kuvaajaa.Taasen on yksi höyryajan muistomerkki talleessa,muitakin kohteita havaittavissa muutama puskutelatraktori ja tiehöylä.Talon pihalla näkyi oudon näköinen lentopeli,kaksitaso ja hakaristit mutta tunnukselle ei löytynyt kotimaista vastinetta.Siivet oli pienet pyrstöön nähden ja moottori muistutti kuplankonetta.Pommikin alla roikkui.Näin se heilahti joulupäivä.

Aamulla kello 04.35 soi ja netti pimeänä vaihteeksi,kuppi kuumaa ja tie kutsui 05.33.Maisema tummassa aamussa vaihtui ja Akaan tutut rajat pirtyivät silmiin,alkumatka takana nyt alkaa ajaminen.Reissun edukkainta bensaa tankki täyteen,porukka autoon ja yksi outous rikki.Olen kymmeniä kertoja käynyt Jyväskylässä:junalla,autolla,linja-autolla,kuorma-autolla ja jopa lentäen,no nyt sitten vihdoin viimein tuli ajettua omalla autolla.Aamupala Vaajakoskella ja kolme tiehöylää kuviin,ei muita kohteita näkösällä joten Pieksämäki ja Varkaus jäi taakse.Jyväskylän ja Pieksämäen väli on tuskaa ajella,samoin Varkauden ja Joensuun silmissä vilkkuu vain metsää ja suota ja joskus peltomaisemaa.Joensuussa pakollinen kuvio,kaivattu kohde näkyi sai viettää joulunpyhät katon alla lämpöisessä.Varuskunnan portille matka toppasi ja lupia ei heltinyt pikaiseen käyntiin vaikka konsteja kokeiltiin.Kello 16 oli portit ollut auki kuin myös sotkukin.

Kontiolahti ja kahvipöytä,yllärikeikka onnistui jälleen ja ihmiset ilosia.TIe kutsui kulkijoita ja ei niin iloinen Ilomantsi sai vieraita,luntakin vain noin 15 cm.Pikakäynti kuuluu perinteisiin ja niin nytkin,paluu Joensuuhun ja reitti etelän kautta.Kiteen asemalla näkyi päivän ensimmäinen juna ja Imatralla rekkoja moottoritiellä pilvin pimein,molemmat kaistat aivan täynnä.Rajat vetää kuin entinen imuri roskat lattialta,ei siis mihinkään.Lappeenrannan vakituinen sapuskapaikka jäi ohituksen kohteeksi ja ajeltiin tutunpaan Utin ruokapaikkaan.Lasikopissa seisoo lentokonemaailman yksi hienoimmista koneista,toisen maailmansodan ehdoton tähti Messersmith ME-109 G6 MT-452 alias mersu.Antoniv huoltoaseman pihalla alkaa olemaan lentokoneiden irvikuva ulkosen kuntonsa puolesta.

Tuttuja tietä ja kun aikansa ajelee niin Akaasta ittensä jälleen löysi ja kun uni ei ollut silmissä niin matka jatkui vaikka kebab houkuttikin jäämään kylille niin kotipitäjä sai asukin takaisin.Kello 02.45 oltiin kotosalla ja trippimittari näytti 1425 ajettua kilometriä,todellinen koeajo on tehty.Akaasta Akaaseen keskikulutus 7.06 L/100km ja kilometrejä 1114,5,kyydissä kolme koko ajan ja hieman tavaraa.EI voi valittaa ostosta.