Sunday, September 18, 2011

Kiireinen viikko


Kiireinen viikko takana,yllättävät kalustovauriot piti vauhtia yllä työviikon aikana.Eilen aamulla kohti Maaninkaa ja Kuopion seutua.Nääskylän kautta jyppykylän läpi kohti kohteita.Puijon tornin huppiu oli menomatkalla usvapilven sisällä,tuumasin etten halua ottaa kuvia pilvessä,joten tutustutaan paluumatkalla.Maaningalla oli ensimmäinen kohde,kutoskoneella ja vieressä nökötti toisen merkin malliston pienin edustaja MF 240.Molemmat tuli kuvatuksi ja paluumatka alkoi samantien.Maantieltä tuli havaittua yksi valkokeula ja kuvattua samantien,toinen kohde odotteli liikkeen pihamaalla.

Kone joka keikkui pitkään mielessä,mut syrjäisen sijaintinsa takia jäi aina kuvaamatta.Oli hetken koneliikkeen sivuilla näkyvillä ja sitten ei sopinut aikataulut kuvaamiselle,joten pääsi karkuun.Alkuviikosta kuitenkin ilmestyi näkyville uudelleen niinpä päivän toinen kutoskone tuli kuvatuksi.Muutama muukin sopiva kohde majaili lähitön koneliikkeiden pihalla,lisää koneita talteen.

Huima on tuo nousu joka Puijon tornille johtaa,sopiva paikka traktoreiden mäkivetokisaan.Näkis kerralla kenellä kiehuu öljyt ylöspäin mennessä ja jarrut sauhuis alaspäin tullessa.Hissilippu kouraan ja ylöspäin.Napilla ravintolatasolle ja kävellen kahvilatasolle ja tulihan sanottua ettei siellä takkia tarvita.Kuitenkin löytyi kyltti jossa luki näköalatasanne,eikun sinne.Takki olis ollu tarpeen sen verran kova tuuli hyväili katolla,jalustan avulla olis pitänyt kuvata.Käsivaralta tuli kuvattua ja takaisin sisätiloihin.Muutama kuvanen sisältä kuvattuna lisää.Miele teki hörpätä kuppi kahveeta tuolla kiertävässä ravintolassa,ei malttanut jäädä odottelemaan pöytään opastajaa,joten jäi tornikahvi juomatta.Lipunmyyjältä saatiin tieto sopivasta välipalapaikasta ja tuo mukava eksytin nimeltään navigaattori opasti paikalle.Torni 306 m merenpinnasta ja 224 m Kallaveden pinnasta,kun Kallavesi on merenpinnasta 82 m saa sopivan käsityksen korkeuseroista.

Kuopiosta paluu kohti jyppykylää,tosin pitihän poiketa maamme ainoalla traktoritehtaalla Suolahdessa.Vaihtokonetarhassa seisoi pala jenkkirautaa,nokalla liki 8,3 litrainen kutonen ja lähes 8 tonnin omapaino.Komea peli pihamaalle.Jyväskylästä läpi oivaa läpikulkutietä pitkin,kun ei ole ohikulkutietä niin on tehty läpikulkutie ja homma toimii.

9-tiellä näkyi taasen sellainen teiden tukko,joka nosti painetta oikein kunnolla kun 1,9 km pitkä ohituskaista ei meinannut riittää yhden vaivaisen linja-auton ohitukseen,kun edellä menevä henkilöauto ohittaa bussia satasen alueella 88 km/h.Valomerkillä löytyi kulkimesta kaasupoljin jossa riitti puhtia pitkään takana olleessaan.Maisema vaihtui kuten pitääkin,raajoitusten mukaisessa nopeudessa.

2-tie näytti eilen jälleen ne puolet miksi en tuosta tiestä tykkää pätkääkään,pitkien suorien takia on pitkien valojen käyttö oma taiteenlajinsa,häikäseekö vastaantulijaa vai häikäistyykö ite ensin.Forssan jälkeen alkoi tapahtumaan,ensin juhlapaikan pihamaalta farkku eteen,joka sitten eteni omalla vakuuttavalla nopeudellaan,hieman yli 70 km/h jäi taakse kun sopiva suora aukesi.Sitten alkoi erikoinen valoshow josta alantaiteilijat olis ihmeissään.Edellä menevästä autosta kun vilkkui vilkut omia aikojaan,ensin aattelin et elukoistako varoittaa,ei niitä kuitenkaan näkynyt.Joka kerta kun auto tuli vastaan ja valot vaihtui lyhkäisille niin oli hetken pieni blackout ja joka kerta syttyi jarruvalot kun ajovalot hävisi.Kun valot ilmestyi keulille niin villkui vilkut omiaan,ensin toiseen ja sitten toiseen suuntaan.Tätä ilmaista näytöstä oli kiva seurata pitkän matkan päästä,mutta kun välimatka kuroitui umpeen hiljalleen,tuosta edella mainitusta jarruvalojen poltosta johtuen niin ei lähietäisyydeltä enää kauaa kiinnostanut katella moista välkkymistä.Ei kiva vaiva pimeässä tien päällä tämäkään ja varsinkin tuolla tiellä jossa peuroja ja kauriita riittää omiksi tarpeiksi.

Tusinan verran koneita tuli eilen kuvattua ja vain neljä valkokeulaa.