Eilen tuli oltua kanavakoulutuksessa,joten nyt sitten on opiskeltu sulkuporttien kitkalevyhin perustuvien ylikuormistuskytkimien toimintaan ja säätämiseen,mielenkiintoinen härpäkkä kaikenkaikkiaan.Sulkuportti painaa noin 2 tonnia ja jos sen koittaa vääntää liian kovalla voimalla kiinni niin käsikampi luistaa,sopivalla kierrosnopudella sulkuportti liikkuu aika nätisti.Vartin verran kestää veneen läpiajo sulusta,riippuu hieman vedenpinnan korkeudesta.
Ensin siis vene sulkuun ja portit kiinni ja sitten vasta sulkuventtiili auki,onhan sitten ihan fiksua kattoa että toinen sulkuventtiili on kiinni ettei tule pelkkää läpivirtausta sulun pohjalle.
Muutoksia huollon takia on koteloihin tehtävä,jotta huoltotyö helpottuisi.Porttien avauskampiin ulosvetopultit ja koteloihin luukut jotta kampia ei tarvitse irrotella joka kerta kun koteloita aukaa.
Tänään oli ensimmäinen aamu kun auton lasit oli jäässä,talvi tulee ja alkaa kiristämään otetta hiljalleen.Tuo jopa kännykäksi mainostettu laitos joka huollosta saapui viime perjantaina ja hain maanantaina,lähti uudelle reissulle kun ei kuulu niin kuin pitäisi.Muista kännyköistä kuuluu hyvin,muttei tuosta tekeleestä.Kattelin jo uutta konetta tuon laitoksen tilalle.Lekahoito on hyvä vaihtoehto.