Viikkoa kuvasti vanha kappale ja kaikki oli ihanasti rempallaan,kalustoa telakalle oikein urakalla pitkin viikkoa ja viimeinen tuli perjantaina kun nostolaite päätti olla toimimatta.Tuttu vaiva vuosien takaa,pyörä pois,sokka irti ja rautasahalla vipu poikki koneen alta.Tilanpuutteen vuoksi pelkkä terä mahtuu puonne poteroon,muutenkin koominen remppa kun ensin rikotaan jotta vika saadaan korjattua ja sitten hitsataan vipu ehjäksi.Vipi liikkuu pitkässä hahlossa ja toinen osapuoli on pehmeämpi ja kuluu kuopalle,vaihtoehtoina on vivun vaihto joka edellyttää ohjaamon poistoa kokonaan koneen päältä tai sitten tuo katkaise,korjaa ja liitä vaihtoehto.Leikkukauden ollessa kesken on tuo jälkimmäinen vaihtoehto on nopeampi tapa saada kone takaisin töihin ja sitten talvella vaihtaa molemmat osapuolet uusiin.
Ma jarruistaan vammautunut,teki kuuden tunnin reissun verstaalla ja uutta tuli:sylinterit,säätimet ja jarukengät.Toinen lulla kävi normihuollossa ja vikalistan pituus alkoi huimata,onneksi kaikki on pikkuvikoja.
Venetraileri vaihtui uuteen jvanha pääsi pihanreunalle odottelemaan kohtaloaan ilman rekisterikilpeä.Leveätraileri vain vähän väsähtänyt yksilö,niin rulliltaan kuin sähköiltään.
Eilen oli tarjolla koulutusta ja se tuli todella tarpeeseen.Reilun kolmen tunnin aikana aukesi täysin uusi maailma ja kuinka tarkasti tuo luettelointi on tehtävä jotta tuleville sukupolville olisi esineiden käyttötarkoitus helpommin selvillä.Mitä enemmän löytyy kohteesta hyviä hakusanoja,sen helpommin sen löytää.Valokuvat on oma lukunsa,jos tallentaa kuvan pelkällä veturinnumerolla voi taustalta hävitä arvokasta tietoa ympäristöstä arkistojen uumeniin.Tietokannat tehdään nyt uusiksi ja yhdenmukasiksi,tämä helpottaa tulevien ja nykyistenkin harrastajien toimintaa kummasti.Arkistoinijärjestelmän täytyy olla luetettavan tahon ylläpitämä ettei se jää junnaamaan paikoilleen tulevaisuudessa.
Kovasta koulusta tutun lammen rantaan saunomaan,neljättä kertaa oltiin siellä aikakirjojen mukaan keskellä metsää komeassa syysillassa nautimassa puusaunasta,hyvästä porukasta ja tautalla pyörivistä kotimaisista elokuvista.Yökiikaroitsijat näkivät kuulemma tuon norpan jälleen lammella,en huomannut vaikka uimassa kävinkin samoinin aikohin.Illan mittaan näkyi tuttua komiikkaa kuin dekkaria ja unohtamatta kotimaista radanvarsi draamaa,päätteeksi pari lyhyt elokuvaa ja mökit siistiksi ja porukat autoon.
Illan mittaan juhlittiin tiilitallin harrasteryhmittymän 30-vuotista taivalta,onneksi olkoon vaan.Kakun päälle oli löytynyt oikeat koristeet,ruosteiset pultit ja mutterit mutta vain suklaasta tehdyt näytti kyllä aidoilta.
Päivälle tuli pituutta aivan liikaa,kello keikkui aamukuutta kun kotiovea availin,kilometrejä vain 470 km luokkaa.Valveille olo tunteja tosin kertyi reilusti kun eilen aamulla heräilin kuuden korvilla ja piti ottaa pienet tirsat ennen reisua,mut kun pääsi katkaisuhoitoon niin jäi päikkärit väliin.
Puolihorteessa on päivä kulunut,ehtoolla alkoi kuvaaminen kiinnostaa niin paljon et autolla radsn varteen ja junia talteen.Junia jäi sitten 4 kappaletta talteen ja kaikki tuttuja Sr2 vetureita.Pikkutieltä löytyi päivän ensimmäinen ja ainoa Volvo.Ovella lupia kysellessä kävi sitten tuttu moka,kun oven avaa noin 150 cm hoikka pisamakasvoinen nainen,niin kyselin sitten hölmönä oliskos vanhempia paikalla.Vastauksena et hän asuu talossa,taas olis voinut vajota kynnyksen alle eipä mitään pahoittelut asian tiimoilta ja konetta kameralla talteen.Mielenkiintoinen tienpätkä,viiden kilometrin varrelta on löytynyt 3 Volvoa ja 5 Taavettia.