Viime aikoina on silmissä vilkkunut vain mustaa viivaa,10 päivän aikana 2500 kilometriä ratin takana.Kolmiokierroksen jälkeen on ratin takana viihdytty turhankin hyvin.Viime torstaina saapuivat kesäkukat vaivaiset 45 rullakkoa,purku onnistui hyvin ei yhtään nurin ja muutenkin homma näytti hyvältä.Kuski lähti kohti Paraista ja pienen tarkistuksen jälkeen huomattiin et
jotain uupuu.Soitto tarhalle ja varmistus et jotain oli unohtunut jo tilausvaiheessa,työpäivä kävi ehtooseen niin Etelä-Savon kutsu kuului.Viimeinen rullakko pakun taakse ja paluu kotinurkille,aamuisen kuorman tuonut kuski oli tyhjentämässä autoa rullakoista kun pihalle saavuin.Ilme oli paljon puhuva ja kysymys mitä sinä täällä,toteamus et jotain unehtui.
Reilu 440 km iltalenkki tuli ajeltua.
Perjantai auton pakkausta tulevaa pitkää keikkaa varten ja illan saapuessa vahtui lääni ja silmiin piirtyi tuttu tiilitalli.Hieman pitsaa ja kahvia koneeseen,letkut leviäksi suutin kiinni ja koeponnistus.Vesityshuolto valmiina ja halkokasa vieressä,paikalla 7 äijää kun lumikki on
edelleen porukalta hukassa.Puhelimetkin tuli kokeiltua jotaa yhteys kaivon ja veturin väliltä löytyy.Tk3 1136 saapui dieselavusteisena paikalle ja selvä tilaus tenderi täyteen halkoja ja 8 motttia vettä.Halot liikkuivat vauhdilla oikeaan paikkaan ja vesi virtasi komeasti kolmen tuuman letkusta joka supistettiin vasta tenderin kohdalla.Kaivolle tieto et hanukkaa voisi sulkea ja
hetken päästä uusi murjaisu et hana kiinni,pelkkää rätinää.Ajatus oli kuitenkin et tieto meni perille,kuului yli tulee uus hihkaisu hana kiinni ja räsähdys linjoilla ei muuta.Iltapesu tuli sitten vesijohtoveden lämpöisenä ja hartioista alaspäin reilullla kädellä,outoa oli et kännykkä ja radiopuhelin jäivät kuivaksi.Hana kiinni ja letkut irti,halon kantoon haalareiden poistuttua yltä.Kun letka poistui kohti ruuhkasuomea,vaihtui päälle kuivaa ja veturitallinympäriltä muutama valokuva talteeen.Sauna teki hyvää ja onneksi mukaan tuli varattua reilusti vaatteita ja kenkiä,niille tuli käyttöä.Aamukolmen jälkeen hiljeni talli ja äijät omille teilleen
Lauantai aamulla puolikymmenen aikoihin kello soi,normaali talkoopäivä tiedossa.Pihalle uusi kiskojen ylitystä helpottava ralli ja minä saunan pesuun.Katossa roikkui ihme hahtuvia kuin karhunkielestä ja kun juuriharjalla pestyä kattoa ja seiniä huuhtelin ilmestui kattoon vaahtoa.Joku oli todellakin pessyt saunan oudolla tavalla.Reilu huuhtelu ja vaahto häipyi,sitten pikku keikka nääskylän suuntaan josta kauan sitten saapunut pienoismalli kotimatkalle mukaan.Sapuskaa ja saunaa oli loppuehtoon ohjelma.Kun talli tyhjeni jälleen,muutama äijä
alkoi pieneen jahtiin.Hakusesa postilaatikko jossa helikopterin kuva yllä.Muutama sivuosuma ja sitten löytyi,muttei niillä ohjeilla mitä oltiin saatu vaan herkällä nenällä.Vuorokausi uhkasi jälleen
vaihtua ennen kuin olisi sänky näkyisi.
Sunnuntai takana hyvät yöunet ja lauantaiehtolla saatu kuvauslupa Volvojen suhteen tiesi
pikitien taivallusta.Reilu sata kilometriä hämeen maisemissa tuotti tulosta,ensimmäinen talo 4 Volvoa talteen sieltä seuraavaan taloon josta 5 Volvoa saaliiksi.Vinkki jälleen jota seurattiin toi silmiin 2 Volvoa ja uuden vihjeen kolmen kilometrin päähän josta vielä yksi Volvo.Tuntui mukavalta moinen määrä,Haverin kultakaivoksella poikettiin ja valtatieltä erottui jälleen Volvo.Helikopterilla varusteltu postilaatikon omistaja sai pihalleen vieraita ja kyllä nyt sitten hemmoteltiin,2 Volvoa lisää.Lisäksi metsäkone ja oikein kaunis N88 kuorma-auto.Tallin suojista löytyi ilmailuhistoriaa niin paljon ettei kaikki jäänyt millään mieleen.
Olihan sunnuntai 15 kuvattua Volvon traktoria,metsäkone ja kuorma-auto.Lisäksi jotain
muutakin talteen viikonlopun aikana.Puhelimella kyseltiin yövuoroon tulevilta evästoiveita ja pitsaa tilattiin ja pienet kebabit syötiin odottaessa.Sänky kutsui ja uni maistui vain puolitoista tuntia,eikun releet niskaan ja takaisin tillitallin suojiin.Hiljalleen alkoi kertyä äijiä eripuolilta tallin kulmille ja puheenjohtajan vaativasta tehtävästä luopuneen Juusonkin saapuvan tallille oma lumikki mukanaan.Yhteys saapuvaan junaan ja sijainninvarmistus et missä mennään,tämäkin suoriteltiin pariin kertaan.Aikataulussa oltiin ja kaikki valmiina kun ukkosen säestämään ympäristöön piirtyi tutut veturinvalot.Hetki siirtelyä jotta päärata saatin vapaaksi ja kaino pyyntö 9 mottia vettä,letkut kiinni ja hanat kaakkoon.Yhteyskaivon ja veturin välillä varmistettiin lisäpuhelimella ja nyt pysyi äijä kuivana.Kello 01.25 saapui juna maisemaan ja 02.52 oli lähtöaika kohti kotia,samalla kellonlyömällä lähdin ajelemaan kohti kotia.Olihan takana maukkaat 1,5 tunnin yöunet,04.40 saavuin kotio ja hetkeksi sohvalle koisimaan.Herätys kuuden korvilla ja uniaikaa lisää puolituntia,hieman myöhästyin töihin menosta.Päivän jälkeen uni maistui hyvältä.
Tiistai ohjelmasta vastasi tulityökurssi numero 3,olihan korttti mennyt ajat sitten vanhaksi.
Päivä meni mukavasti ja kruunu tuli kokeiden jälkeen,täydet pisteet ilman virheitä ainoana
koko porukassa.Työnjohto pääsi samaan tulokseen huomaamalla oman virheen ja korjaamalla sen itse ennen kokeen palautusta.Kahdelta kierrokselta on täydet pisteet ja yhdeltä reissulta
jäi yksi virhepiste saaliiksi.