Sunday, June 1, 2008

Kolmio kierros.

Viikonlopuksi alle vajaa 20 Tkm ajettu hoppa Focus S max,ei auto olemuksellaan minua vakuuttanut.Persus on kuin kupissa ja selkänojassa ei sivuttaistukea tarjolla kuin nimeksi,
istuimen etureuna oli yllättävän korkealla ja kun takareuna liikkui ja vaikutti
istuinmen asentoon että ollaanko nenällään vai ei.Etupään sijainti ratin takaa katseltuna on
aivan pimennossa,lasinpyyhkijät on viimeinen kiintopiste.Tilaa oli reilusti tarjolla joka suuntaan ja erikokoisia säilytyslokeroita,käsinojaan keskellä mahtui kevyesti heijastinliiivit,3 cd-levyä ja lompakko.Tavaratila on kanssa aikamoinen tilaihme,varapyörää ei ollut tarjolla vain paikkauspullo kummihuoliin.Vanhalle vitsille voisi tulla käyttöä:Pidä tunkkis p.....e,sitäkään
kun ei näkynyt vaikka lattian aluset kolusin.Ilmastointi toimi paremmin käsisäädöillä kuin automaatin ajatuksin,sillä kun oli pakkomielle puhaltaa viileätä keskeltä kojetaulua eikä lasille
tai jaloille.

Perjantainen koeajo tuttavan luokse paljasti etupenkin vajavuudet,ei ole minua varten moinen jakkara.Vasen koipi teki protestia seuraavan yön vaikka kilometrejä ei tullut kuin reilu 250.Aamukuudelta musta menopeli kohti Pirkanmaata ja sieltä äijää kyytiin,seuraava kyytiläinen noudettiin sairaalan edustalta ja neljäs pyörä läheiseltä asuinalueelta.Äijälauma jälleen liikenteessä,ensimmäiset junat kuvattiin jo ennen Orivettä.Orivedellä juotiin aamukahvit,vanha perinteinen kahvipaikka jäi käymäti kun se on hieman sivussa ja viime kerralla kun poikettiin oli sämpyläpuoli aika heikkoa.

Keski-Suomen ilmailumuseon parkkipaikka sai täytettä samoihin aikoihin kun ovet aukesi museolla,Brewster alias Bw-372 tuli nähtyä lasin takaa.Soisi koneen tulevan kotipaikan olevan täällä jossa se aikoinaan maatakin puolusti.Yhtä tarkeä ilmailuhistoriallinen kone kuin Malmin lentokenttä kokonaisuudessaan.Jos molemmat tuhoaa menee ISO pala korvaamatonta historiaa kadoksiin.BW:n jäämiä voi vielä löytyä jostain,mutta tuskin isoa kokonaisuutta.Malmin lentokentää ei taasen voi korvata millään muulla,se historia on aivan ainutlaatuinen.Millään muulla lentokentällä ei taida olla takanaan noin komeaa vieraslistaa,kovien vuosien aikana.Kuinkakohan monessa elokuvassa Malmin lentoasema komeilee tavalla tai toisella.

Tikkakoskelta itään jatkui matka ja todellista korpitietä,ei paljon muuta näkynyt kuin metsää.Mikkelin lentoasemalla pikainen visiitti ja tie vei jälleen.Savitaipaleen portti oli komea,sitä sapuskan ohessa ihailtiin.Lappeenrannasta vielä pieni poikkeama ja jo häämötti kiiltävät kiskot.Vainikkala reissun toinen virallinen kohde,ratapihalla näkyi Sr1 ja Dr14 pari töissään kukin tahoillaan.Hetken perästä asemalle saapui kolmas Sr1 veturi ja maisemaa täytti kuin tilauksesta venäläinen diesel-veturi jossa kokoa riitti.Kello kiisi eteenpäin ja Sr2 vetoinen matkustajajuna tuli ajoissa asemalle,tässä vaiheessa mietittiin tuleeko sähköveto vai aiemmin nähty dieselveturi junan eteen kun raja ylittyy.Sähköveturi saapui rajan takaa,joten hyvä saalis heti ekalla reissulla.Itänaapurin veturikaluston edustajista jäi talteen,kotimatka oli vuorossa.

Viimeiseksi noudettu äijä jäi jo ennen Lahtea pois kyydistä ja loput suuntasi kulkunsa kohti tuttua tiilitallia,sieltä kukin tahoilleen.Kello keikkui lähes puolineljää aamulla kun kotia kerkesin.