Wednesday, April 30, 2008

Kovaa lomaa

Ei loma helpolla päästä,se on nähty jälleen kerran.La havaittu ja su kuvattu Swed-Tracin valmistemäärä oli aivan pielessä,muistelin että koneita olisi tehty noin 300 kpl.Totuus oli toisenlainen 58 konetta tehty kaikenkaikkiaan, kolmena eri kehitysversiona viimeistä tehtiin
tosin vain kaksi yksilöä.Kakkossarjan koneen tunnistaa Klippanin hytistä jota tämä kuvattu yksilökin edusti.Moottorina huokaa Scanian kutosdiesel,etuakselina ZF,voimansiirron
loppupäästä huolehtii Zetoriin ja Ursuksen traktoreihin pohjautuva vaihteisto.Melkoinen
itä-länsi keitto,väritys on oma lukunsa kultaa ja mustaa sopivasti sekaisin.

Messukeskuksessa käyty paikan historiaa koskeva keskustelu,sai vahvistuksen omista arkistoista vuodelta 1976 olevan lehden mukaan.Oli eka kerta kun paikassa kävin ja ikää vain
6-v,mutta harrastus ei ole matkan varrella muuttunut mihinkään.

Maanantain lomapäivä kesti 32 minuuttia,sitten soi puhelin uutukainen pakettiauto ei käynnisty.Sanoin jo su kun samaa asiaa kyseltiin että virta on loppu,en jaksanut kinata vaan menin paikanpäälle.Kun valot eivät syttyneet ja hätävilkkujenkin rele vain särisi,kannoin vara-akun viereen ja kaapelit kiinni ja voi voi auto lähti käymään.Paluu lomanviettoon oli alkanut,
hain kameran ja kiusasin muutaman veturin pois mieltä painamasta.Yksi uusi tuttavuuskin löytyi veturirintamalta,paluu varikolle ja kärry koukkuun.Risukuorma pois pihaa rumentamasta ja messutavarat järjestykseen.

Tiistai alkoi lupaavasti loman merkeissä ja ullakon tyhjennyksellä,komea oli saalis kun autoon pakkasin vanhat lankapuhelit ja paljon muuta.Kaapin tyhjennyksen yhteydessä löytyi 1600 Hiltin irtopaukkua,ne kun on nykyään kammoissa.Soitin poliisilaitokselle ja kyselin että mitäs tehdään,kaadanko naapurin grilliin vai tuonko sinne.Pyydettiin tuomaan paketti heille,sinne nyssäkän kanssa.Paketti kelpas ja puhelin ei soinut perään,kerroin kyllä että paukut on kotoisin rakennuskoneliikkeen jäämistöstä joka ajautui konkkaan aikoja sitten.Kaatopaikalla oli henkilökunta ihmeissään kun sanoin mitä kuormasta löytyy,ensin ilmaiset jaokkeet pois:sähköeloktroniikka romu,vanhat paristot,metalliromut,pahvit ja lasitavara.Sitten vaakaan
ja sekajäte pois kyydistä ja vaakaan jälleen.Kuorma 20 kiloa ja 7,50 euroa.

Ajatteli loikoa lopunpäivää,puhelin esti jälleen aikeet.Kummityttö oli tekemässä paikkakunnan vaihdosta ja pyysi apua,ei kun auto ja kärry persuuksien alle ja kuorman tekoon.Sammatista Kirkkonummelle vei tie,oli näppärää muutoapua mukana.Kuorma tyhjeni reippaasti vaikka kantajia oli vain kaksi,kun auto oli tyhjennetty ja kärrystä yli puolet saapui lisäapua.Ikeaan
jatkui matka,kaksi pientä sohvaa kyytiin ja paluu takaisin kahvipannun viereen.Ilta tummui ja kamat haki paikkansa,menomatkan miespuolinen muuttoapu vaihtui naispuoliseen kun kotia
päin lähdin.Veli ja sisko olivat apujen sukulaissuhteet.Neito kotio ja äijä unten maille ennen vuorokauden vaihtumista.

Aamulla systeemit selvät,taavetti tallista ulos ja selvittämään mystistä murinaa nostolaitekoneistosta.Soitto huoltomiehelle kertoi jatkuvan noston jäädessä päälle olevan säätövika jonka voi eliminoida kotikonstein,samalla ajettelin vilkaista Fiber-levyjen kunnon käyttövivun juuressa.Ei hyvältä näyttäneet,siitä johtui vivun löysä liike ja vaikeudet pysyä paikoillaan.Apuja ei tuntunut löytyvän vaikka puhelimellä pommitin kaikki mahdolliset toimittajat.Alkuperäisvaraosana tuli tilattua ja keskiviikkona olisi noudettavissa.Huoltomiehellekkin soitin ja kysyin onko jäänyt levyjä nurkkiin,eipä ollut tarjolla.Eka ajelu traktorin kanssa tuli sitten suoritettua ja takaisin talliin vappua viettämään.