Sunday, December 30, 2012

Vuosi lopuillaan.

Vuosi 2012 on ollut monisäikeinen kaikella tapaa,alkuvuonna oli kaikenlaista säpinää.Joita yhtenä suurimpana oli virallisen David Brown merkkikerhon ylösajo.Nettikeskusteluista lähdettiin liikenteeseen ja tammikuun puolivälissä pidettiin asian tiimoilta perustavakokous.Nyt meitä merkkikerholaisia on 53 kipaletta.Kahteen kertaan oli kerhomme julkisesti esillä.Heinäkuussa Isossakyrössä Sirpissä ja Puimurissa ja syyskuussa Hyvinkäällä Raudassa ja Petroolissa,jonne oli saatu pitkän selvitystyön jälkeen näytille David Brown 50 TD telatraktori joka liikkui omin konein.
Viime vuoden aikana tehty todellinen taavettitykitys sai jatkoa tänä vuonna reilun 150 koneen voimin.Monta kävin kokeilemassa ostomielellä,ei vain löytynyt sopivaa kohdetta.Rima on korkealla ja ylihintaiset voi unohtaa sovinolla.Muutamia puuttuneita malleja on saatu kuluvana vuonna kuvattua mikä on toisaalta antanut lisää virtaa tähän 25-vuotta kestäneeseen jahtiin,toisaalta tavoteltavat mallit alkaa olemaan kuvattu niin voi kipinä kuvaamiseen olla pikkasen kateissa.Elokuussa vietettiin maamme rautateiden 150-vuotista taivalta.Tapahtumaan olin lupautunut talkootöihin ja johan tapahtumaan talkootyöt alkoi jo kolme vuotta aikaisemmin kun päätimme Museoveturiseuran porukan kanssa kunnostaa Matisa-raiteentukemiskoneen näyttelykelpoiseen kuntoon päällisin puolin. Lähtökohta ei todellakaan ollut mikään ruusunnuppu.
http://matisa-projekti.blogspot.fi/2009/05/tyot-alkuun-museoveturiseuran.html Kovalla työllä saatiin näyttävän näköinen työkone kunniottamaan niitä radantekijöitä joita ei paljon arvosteta silloin kun könötetään 200 kilometrin tuntinopeudella kulkevassa junassa,mut jos radassa on heitto niin johan kuuluu murinaa.Kolme vuotta ja paljon työtä meni ja niinhän se Matisa talliin jäi.Juhlaviikonloppu hoidettiin niin kuin meidän porukka sen tekee.Läpi mennään vaikka harmaan kiven vaikkakin tiiliseinä meinas viedä voiton jokunen vuosi takaperin.Itselle kertyi Lohjan asemalla talkootunteja kahtena päivänä 29 ja lisäksi olin vielä päivystämässä pe ehtoosta su puoleenyöhön mahdollisen vesityksen varalta.Autossa oli 100m 2" paloletkua,suutin ja kaivoavaimet ja kaupungilta anottu lupa vedenkäyttöön jos tarvetta ilmenee.Ei ilmenny.Viikonlopusta jäi hyvä maku kaikesta huolimatta ja siitä kiitos kuuluu toisella asemapäivystäjälle ja Keitelemuseon lättäporukalle ja niille kaikille asemalle poikenneille junille ja alan harrastajille.Viikonlopun paras kuva löytyy Vaunut.orgin sivuilta. http://vaunut.org/kuva/76632 Kuva kertoo jotain työtehtävien monipuolisuudesta,samalla kun olen tenderin päällä vesivahtina on puhelu käynnissä tapahtuman turvallisuuspäällikön kanssa päivän tapahtumista. Tänä vuonna on selvästi lärvikirja syönyt kirjottelua blogipuolelta,täällä on vaan asiat kirjoteltu pitkän kaavan kautta.Kuluvana vuonna on traktoreita kuvattu 334 kpl ja koluttu jälleen uusia museoita.Et voi suunnitella tulevaisuutta jollet tiedä menneisyydestä mitään.Eilen tuli kuvattua yksi kotimaisen traktorisarjan edustaja joka syntyi liian aikaisin.Valmet 1502.Näitähän on tehtaan mukaan tehty 32 kpl ja nyt olis puolet kuvattu eli 16 kpl.Joskus piti tämmöinen nurkkiin saada ja silloin ajeletiin monen koneen perässä,en tiedä oliko onni vai ei ettei kotipihalle sitten ilmestynyt kuitenkaan.
Kaikille tätä blogia lukeville Oikein Hyvää Uutta Vuotta 2013.