Sunday, October 7, 2012
Täynnä ois
Eilen oli eräänlainen merkkipäivä kun tavoite kuvatuissa DB ja DB-pohjaisissa traktoreissa tuli saavutettua.Ei ole laskettu kilometrejå eikä aikaa muuten kuin vuosissa mitä tähän on mennyt.Kuvaaminen alkoi tosin jo vuonna 1976 ihka ensimmäisellä omakätisellä otoksella.
Kamerana oli tuolloin Agfan pokkari jonka päälle sai sai asennettua salamavalokuution.Tällä se tallennus alkoi,vuonna 1987 tuli sitten ostettua uusi kamera Kodak VR35 ja olihan persuksen alla mopokin niin alkoi maisemat vaihtumaan.Kuvaaminen oli harjoittelua vielä suuressa määrin.Mutta kyseistä vuodesta alkoi hiljalleen vauhti kiihtyä.
Kuvassa vasta toinen talteen saatu taavetti ja se oli ajokuntoisena vaikkakin kolarin jäljiltä jätetty seisomaan kotipitäjän yhteen hiekkakuoppaan.Vuoden -87 aikana jäi haaviin peräti 5 taavettia.Seuraavana vuonna tuli ajokortti ja autoilu tuntui kiinnostavan enemmän kuin kuvaaminen.Vuosi -89 ei paljon vielä muutosta aikaan saanut,ainoa talteen jäänyt kone oli naapurin omistama.Suunta oli hakusessa kaikella tapaa kun 1990 kaatui työnantaja komeesti ja korkeelta,olimme sentään ollut maamme suurin vesisänkytehdas.Näin käy kun keskittää voimavarat yhteen tuotesektoriin,ennen tehtiin huvimajoja ja lapsille tuoleja,pöytiä ja keinutuoleja.Onneksi uusi työnantaja löytyi kuntasektorilta vaikka pätkätöitä olikin tarjolla.
Vuonna 1992 sitten kolahti kun tuli ostettua ihka oma ensimmäinen traktori DB 900 1957 vuodelta,työkaverin pihavajasta käytiin hakemassa kone kotiin.Taavettipirulle oli pikkusormi annettu ja senhän tietää kaikki kuinka siinä sitten käy,se vie koko äijän.
Ostettu taavetti oli paljon heikompi lähtökohta kuin mitä ajattelin ja moottorin jäätymisvaurio tiesi kovaa työtä ennenkuin kone kulkisi omin konein.Toinen kone kiilsi silmissä kun helmikuussa -93 ajeltiin kovalla tohinalla pohjanmaan kupeeseen traktorikaupoille.Ensimmäinen kunnon kuvauspäivä 10 taavettia talteen ja todella karvas katsontareissu.Mikään ei pitänyt paikkaansa mitä koneesta kyseli ja vielä moitiittiin takana olleen traktorin keulan kolhimisesta.Syypääkin löytyi moiseen vaurion synnyttäjälle.Yksi harvinaisuus jäi sentään talteen.Taavetin tekemä lentokenttäveturi,kumipyörillä mutta kuitenkin.Vuoden -93 aikana tuli 34 taavettia kuvattua.Kuvausmäärät pysyi kohtuullisissa rajoissa,vaikka kamera vaihtui Minolta Riva 105 I zoom malliseen jossain vaiheessa.Vuonna 1995 tuli pihalle tehtyä kylmä talli johon tähän asti pressun alla majaillut 900 voitiin siirtää ja tulihan poistettua moottori sieltä keulilta samana vuonna ja kun luulin et kone jää rauhaan niin väärin luulin.Askolan kirkonkylästä löytyi toinen moottori ja siitähän se projekti otti siivet alle.1997 tul talteen 60 taavettia ja niistä 14 yhtenä päivänä,mukana yksi harvinaisuus joka löytyi etsintäkuulutuksella Mobilisti-lehdessä,se poiki yhden puhelinsoiton ja sehän riitti.
1998 pihalle saapui toinen taavetti ja ensimmäinen 1200 joka tuli ostettua.Laittoa oli tässäkin koneessa mutta olihan intoa vailla järkeä,kuvaamisen jatkuessa siinä ohessa.Rompetori reisuulla tuli ostettua kultapalaksi muodostunut 1200,siitä on irroteltu osia jokaiseen muuhun 1200 taavettiin joka minulla on ollut.
Vuonna 2000 meni rikki ensimmäisen kerran 100 kuvattua konetta ja pihamaalle eksyi turun seudulta 1200 taavetti,kone joka edelleen on omissa nimissä.Heinäkuussa 2001 sitten kolahti kun traktori josta kaikki alkoi vaihtoi omistajaa,tästä alkoi 10 vuotta kestänyt tekeminen,toisin kolmen vuoden hengähdystauko oli välillä.
Tästä koneestahan se kuvaminen,ajaminen ja kiinnotus taavettia kohtaan alkoi ja kaikki viime vuonna traktori saatiin rekisteriin ensimmäisen kerran olemassa olonsa aikana.Viime vuonna tuli tehtyä kuvausennätyskin kun talteen sai 272 taavettia.JATKUU