Tuesday, October 9, 2012

Jatkoa.

Viime syksynä näkyi netissä yksi puuttuva lenkki konesarjasta,sehän piti käydä tallentamassa.Näistä koneista on sentään ollut mustavalkoinen kuva vuosikymmenten takaa.
Ekalle tieajolle piti löytää sopiva paikka missä kuvata,se löytyi helpolla kun Lohjan museolla olevan navetassa on tekovuosi joka nivoo yhteen monta asiaa.Ekan omistajan syntymävuosi,meikäläisen vuodet esimmäisestä ajokokemuksesta.
Vielä on sarkaa jäljellä taavettien suhteen kun listoilta puuttui puna-musta CaseIH 1494 takaveto jonka maahantuomisesta oltiin erilinjoilla maahantuojan kanssa,kun väitettiin ettei näitä ole tuotu maahamme ja kuinka hienoa oli saada tuokin väite kumottua.Kone tuli kuin varkain esille,lehdessä näin kuvan toisesta taavetista ja tuon koneen kuvausreissulla sai sitten yhden puuttuvan lenkin talteen.
Yksi erikoisuus kävi maasamme kahden yksilön voimin 70-luvun puolivälissä koeajolla ja tyyppihyväksynnässä.Jälkituontina on muutama kone rantautunut.Lounaiskolkasta haettiin konetta ja kyseltiin sieltä ja täältä ja aina nappas vesiperää.Pohjois-Pohjanmaalta löytyi sitten traktori näkyville ja samoilla kulmilla majailee toinenkin yksilö.163 hevosvoimainen Case 1270.
Telataavetit on ollut yksi maahantuontiohjelmassa ollut mallisarja ja tuotuja malleja on ollut useampi versio 30,40 ja 50 viimeksi mainittu tietysti kutoskoneella.Traktorimalli joka on työllistänyt aikaisemminkin.Kahdeksan vuotta sitten kolusin lähipitäjää oikein kunnolla ja saalista löytyi runsain määrin jo silloin,muutama kone jäi kuitenkin kateisiin ja vasta viime vuosina on koneet ns tullut esille samoissa paikoissa mistä niitä aikoinaan haettiin.Jo silloin oli puhetta paikkakunnalla olevasta telataavetista,jäljet kylmeni hyvinkin nopeasti kun pihalla kävin.Kone löytyi kuitenkin ilman moottoria erään traktorimuseon pihamaalta.Tässäkö se oli,no ei aivan.Tuttavapiiriin tuli uusi kaveri joka kertoi telataavetista mut eri omistajalta kuin edellinen.Kone vaihtanut omistajaa ja edellinen lähtenyt pois keskuudestämme.Asia jäi takaraivoon itämään ja aina silloin tällöin nousi esille.Kerran pulpahti nimi esille,jolle ei lyötynyt minkään näköistä vastinetta,mut kuinka ollakaan nimessä oli perää vain etuliite väärin ja nykyisen omistajan ammatti varmistui alkoi asia edetä.Eräänä torstaina soi puhelin ja tuli tietoa mutta ilman nimeä,mulla oli nimestä pieni haisu ja kun asiat yhdistyi niin lauantaina soi puhelin uudelleen ja oikea nimi tuli selville ja aika tarkka sijainti.Eipä löytynyt nimelle osoitetta,mutta vinkissä mainittu naapuri löytyi.Sunnuntaina oli aika siirtyä maastoon ja jokunen pikkutie tuli ajeltua läpi kunnes silmissä näkyi pieni keltainen puskukone.Oliko pillari vai fiat koko sopii moneen muuhunkin aikalaiseen.Ajoi keulan ohi ja kovin kapealta näytti.Pihamaalle ja kyselemään asiaa,hetken perästä varmistui telataavetti lepäili raskaan päivätyön tehneenä pylväiden päällä,hieno ajatus ei uppoa pihamaahan.Kone oli esillä tämän vuoden Rauta ja Petrooli tapahtumassa ja löytöhetken kunnossa.
Alkoi olemaan taavetinmallit kuvattuna.Vielä huutaa muutamaa telakonetta,kenties jossain vaiheessa tulee esille ja yleensä silloin kun sitä vähiten odottaa.Joskus oli tavoite kuvata kaikki maahantuodut taavetin mallit ja siinä suhteessä alkaa paketti olemaan kasassa,samoin kuin tuo toinenkin tavoite,kuvata 1694 taavettipohjaista traktoria.Viimeisenä kuvana tuo tavoiteluvun omaava taavetti,osui kuvatuimman mallisarjan kohdalle.