Sunday, June 24, 2012
Juhannuskeikaus 2012
Juhannus meni perinteisissä merkeissä,perjantaina tuli tehtyä tiiviste ja polttoainesäiliön anturi takaisin paikoilleen.Piti tehdä tukirengas anturin päälle,kun pulteissa ei kierteet ylety ihan pohjaan asti.Eilen aamulla hereille viiden aikoihin,takasin unten maille ja kuudelta ylös ja hiljalleen tien päälle.Tiilitallin kulmilta nääsvilleen ja auton vaihto.Väri pysyi samana mut merkki vaihtui japanilaisesta ranskalaiseen.Seuraaksi alkoi kahvipaikan jahti,kun on juhannuspäivä niin tuntui olevan kaikki kiinni.Ylöjärveltä löytyi kahvipaikka ja runsailla täytteillä oleva sämpylä ja mansikkaviineri kahvikupin kyytipojaksi.
Kihniön asema oli seuraava pysähdyspaikka,ei hyttysiä vaan paarmoja oli tarjolla rautatiemiljöön lisäksi.Aitonevalle turvemuseo sai vieraita ja heti silmiin piirtyi kyltti:Kahvio avoinna 12-17 joka päivä,niinhän sitä luultiin.Kahvio kiinni kuin kaikki muutkin paikat silloin kun ihmisillä olis aikaa käydä tutustumassa paikkoihin.Jos jotain oli tarjolla niin hyttysiä ja niitä riitti sen verran et kuvaaminen alkoi olla hankalaa kun inisijöitä riitti jopa linssin eteen.Kun maasto laskeutui laespäin niin alkoi tuulla ja hyttyset häipyi,mut tilalle tuli paarmat.Suo siellä ja vetelä täällä,sopii hyvin suomaisemaan.
Reittivaihtoehtoja oli useita tarjolla,Parkanon suunta voitti.Silmiin näkyi kyltti automuseosta ja eikun sinne.Jummi jammi paikka jossa ovet auki,mut ei kahvia tarjolla täälläkään.Kotimaista tuotantoa näkyi monin tavoin.Oli Saabeja,Talbotteja ja Mekes merkkisiä traktoreita vai pitäisikö luokitella työkoneenkantajiksi.Tusinan verran noita valmistui prototyyppeinen ja kolme konetta oli näkyvillä eri asteisina.Täysin entistetty ja pari metsälöytöä.Yhden traktorin keulaa komisti johtotähti ja lapussa luki et kysessä on ensimmäin Mersun traktori maailmassa ja valmistettu Parkanossa vuonna 1973,jätetään tämä lause omaan arvoonsa ja laitetaan sitaatit ympärille.Mercedes aloitti MB-Trac 65/70 traktoreiden valmistuksen vuonna 1972 ja näitä koneita on näkynyt muutamia jopa näillä leveysasteilla.Pihamaalla oli tarjolla yksi harvinaisuus nykyään Tatra 815 louhosauto,näitä oli joskus näkösällä useitakin rankoissa olosuhteissa tietyömailla ja kun näistä autot selvis niin pohjoiseen patotyömaille.Tatran keulilla hörisee ilmajäähdytteinen 12,7 litrainen vinkkelikasi.
Mikä yhdistää Tatraa ja Teijoa,molemmat on ilmajäähdytteisillä moottoreilla varustettu.Netistä havaittu kutostaavetti aiheutti puhelinsoiton ja paikanpäälle tutustumaan kohteeseen,ensin kuvaamalla ja sitten koeajolle.Kauppatavarasta oli kyse,tekniikka tuntui toimivan kuten pitäänkin,ulkokuori oli kokenut kovia monellakin tapaa,eipä tuo menoa haitannut.Vaatii pientä harkintaa mitäs tälle tarjokkaalle täytyy tehdä.Kovalaatikko olis järkeävä vaihtoehto,mut silti toi HS-laatikko kiinnostaa enemmän.
Tiilitallilla lämpeni sauna ja penkillä odotti vihta,joka oli jäänyt käyttämättä edellisenä iltana ja kylläpäs tuntui vihta hyvältä reissun jälkeen.Matkapölyt lähti kunnolla kiitää ja hyttysenpaukamat sai salvaa koivunlehdistä.Juusolle ISO KIITOS.