Thursday, February 2, 2012

Hyytyy ei hyydy hyytyy ei hyytynyt.

Päivä alkoi pienellä lotolla kun kattelin lämpömittaria -21,4 pakkasen puolella.Tällä viikolla on muutenkin tullut istuttua mukavasti tuon pienen makaronimaan tuotoksessa kenttiä avaten.Viime talvi opetti sen lämppärin teho loppuu polvien korkeudelle ja lattialla oleva lumi sulaa ja jäätyy,joten hytistä löytyy kuljettajakohtainen luistinrata.Gollagepökät mukaan ja pienellä varaustautumisella alkoi päivä.Aaltopahvi on pirun hyvä lattian rajassa,estää kylmää ja imee kosteutta,joten pari pahvilaatikkoa muotoiltiin ajopolkimen kaveriksi.Välipökät koipiin ja talvitakki naulaan.Kesätakki päälle jos kylmän hohkaus vähän vähenis.Ei tuntunut tehoavan.Kahden kentän jälkeen koukkaus ja fleece päälle ja johan alkoi olla tarpeeksi mukava olotila.Lämppäri täysillä mut puhallin vain ykkösellä,nopeuden nosto kun vain jäähdyttää ohjaamon.Suulakkeiden säätö vei aikansa,mut lopulta löytyi hyvä,ei vedon tunnetta ja sopiva lämpötila.

Reilu 100 km tuli maantieajoa kun hoidossa olevat kentät tuli aurattua puhtaaksi.Yhdestä ääripisteestä kun lähdin niin ensimmäiseen ylämäkeen tuntui et voima loppuu koneesta,odottelin totaalista hyytymistä,mut ei sentään.Meno jatkui normaalinopeudella n25 km/h ja pahinpaan mäkeen niin vauhti hiipui 11 km/h,tuon kiipemisen jälkeen meno maistui loppupäivän ihna hyvin.Kentälle kun tulee niin varovasti hydrauliikalla liikettä,sylintereissä oleva öljy on aika jäykkää.Muutaman kerran kun käyttää ääriasennoissa niin johan liikkeet nopeutuu.

Ei hyytynyt kuski eikä kone,koleasta kelistä huolimatta.Uutta rautasahaakin tuli kokeiltua ja kyllä vannesaha on mukava muutos,verrattuna edelliseen kylmäpyörösahaan.Leikkuujälki on siisti ja sahausääni ei ota korviin.Aputyöpöytä jäi korkeaksi sahanvaihdon yhteydessä,80 mm lasku niin saa tasot samalle korkeudelle.