Hammaslääkärin peruessa hoitoajan,suuntautui matka jälleen tuttuun ympäristöön.Taitaa naama jäädä ihmisten mieliin hiljalleen kun alkaa käsiä nousemaan kun keskustan raitilla kävelee,paha asia imagon kannalta.Saunan viereen väkätty vilpola sai lattia jäykitämis operaation,kun eka yritys oli lähinnä ladontaa rallien suhteen.Kaikki pois ja 2"x4" alle ja uusi yritys,ei heilu rauhan takaavat sermit eikä pöytä.Ilmava matto antaa mukavan olon jaloille kun saunasta ulos kipittää.Juuso käytti taidolla katkaisuasemaa ja nurkat komistui kummasti,trimmeriä kaivataan vielä konekalustoon.Mukaan tarttui myös Juhani Katajiston uusi ja upea kirja Höyryä suomalaisilla kiskoilla,ei malttaisi sormistaan päästää.
Kotimatkalla näkyi tummenevien iltojen koomisuus,motarilla GPSit loistaa ohittavien autojen ikkunoista niin monihan on eksynyt moottoritielle ja toinen varma asia on nuo sumuvalot jotka loistaa kuin majakka yössä.Turhaa sumuvaloja poltellaan,se on itse joskus kokeiltu ja aivan turhaksi touhuksi havaittu.Viranomaiset muistaa näitä valopäitä sopivalla summalla,ei se valojen käyttö harmita mut kun suurimmalla osalla suuntaus on päin hel.
Syksy on saapunut,ensimmäinen leikkupuimuri näkyi Loimaan saroilla puimassa satoa talteen.Sadettakin sai sopivasti niskaansa kun niillä kulmilla kulki.Kartta jäi kotia ja tuo kännykkässä majaileva eksytin(GPS) oli mykkänä,joten mutu tuntumalla mentiin ja vain liittymä pieleen kun museo kohdetta vaihdoin.
Tämä kesä on mennyt mukavasti eri museoihin tutustuessa,valtiollisia museoita vaivaa tietty hämäryys osittain kun näyttelyitä kiertää.Pitäisi listata tämän vuoden museot.
Ilmailumuseot:
1.Keski-Suomen ilmailumuseo Tikkakoskella,tilava valoisa ja muutenkin mukava kohde vierailla.Kuvaaminenkin on suhteellisen helppoa.
2.Päijät-Hämeen ilmailumuseo Asikkalassa,todellista ilmailuhistoriaa näytillä.Hieman ahtaasti ja heikossa valaistuksessa,ilmailuhistorian kannalta varmaan yhtä tärkeä paikka kuin Malmin lentokenttä tämän maan historiassa.Kuvaaminen vaatii paljon,riipuen mitä haluaa kuvata.
Automuseot:
1.Mobilia Kangasalla,ehdottomasti pimein museo valaistukseltaan,valokuvaus on haasteellista joka suhteessa.Kun valot on mitä on,kulkeminen muutenkin on tehty mukavan mutkaiseksi.
2.Vehoniemi Kangasalla,munkeistaan tunnettu eivät ehkä ihan pyöreitä mutta sitäkin maistuvampia ja käsityön leima kunniaan.Tilaa on liikkua ja kuvaaminen on helppoa kun valaituskin on kunnossa.
3.Espoon Automuseo vanhassa navetassa tarjolla kattava kokoelma autokalustoa unohtamatta kaksipyöräisiä.Itäkalustoa sopivasti näytillä,kuvaaminenkin onnistuu helpolla.
Maatalousmuseot:
1.Traktorimuseo Veljekset Mäkilä Somerolla,todellinen traktorimuseo mukana muutakin alan oheistavaraa.Täyttä tuntuu olevan jos kuvata haluaa ja valaitus on hieman ongelmallista paikka paikoin.Toimintapäivien aikoihin on tilaa käytössä kun koneet majailee ulkosalla.
2.Vammalan Auto- ja Traktorimuseo,komea kokoelma hyvin valaistussa hallissa näytillä.Tilaa on kulkea ja kuvaaminen on helppoa.Mielenkiintoisia koneitakin on näytillä.
3.Putajan Maatalous- & Maansiirtomuseo,todellinen raskaan raudan museo.Kalustoa reilusti tarjolla hevosvetoisista lähes tähänpäivään,todellisia herkkujakin tarjolla muutama prototraktori ja todella erikoisia maansiirtokoneita menneiltä ajoilta.Tilan ahtaus hieman haittaa kuvaamista,mutta kokoelman laajuus peittoaa senkin.
4.Filip Karlssonin Tammisaaren Tenholassa on yksityinen kokoelma jossa näkyy koneellistuvan maatalouden kehitys.Kalustoa näytillä laajalti,kuvaaminen mukavaa monellakin tapaa.Erikoisuuksiakin löytyy,vaikka Fiskarsin maailmanmestaruus kyntöaurat 60-luvulta.
5.Sarka Loimaalla on valaitukseltaan todella erikoinen,päähallissa on meno kuin Mobiliassa ja konehalli on todella hyvin valaistu.Tarjolla maataloushistoriaa helpossa muodossa monellakin tapaa.Kuvaaminen on hetkittäin hieman haasteellista.Näkösällä lähes koko maamme traktorituotannon alkutaipaleet.
6.Etelä-Pohjanmaan Traktorimuseo Nurmossa,on vielä vaiheessa.Pihalla poikkesin pikinpäiten ja hyvältä näytti,lisää kerrotaan kun tutustuminen on tehty.
Rautatiemuseot:
1.Suomen Rautatiemuseo Hyvinkäällä,antaa kattavan näytteen koko rautatieliikenteen kehityksestä maassamme.Kuvaaminen on mielenkiintoista kohteiden koosta johtuen,valaistus on kunnossa ja paja vanhassa oloasussa saa aikaan tuon suvussa virtaavan metallimiehen sormiin pientä vipinää.Kun näkyy ahjo ja alasin,alkaa mieli takoa kuumaa rautaa.
2.Veturimuseo Akaan Toijalassa,ei pitäisi sanoa mitään paikasta kun siellä kesät melkein asuu.Tarjolla on useita lajinsa viimeisiä yksilöitä ja muita harvinaisuuksia.Onhan siellä mm viimeinen Huru ja Lättä liitevaunuineen ja pienin leveäraideveturi mitä maassamme on.Kuvaaminen vaatii omansa ja välillä on ovet auki kuvaamisen takia.
Erikoismuseot:
1.Kuivasaaren Linnake on ehdottomasti kokemisen ja näkemisen arvoinen kohde,tuo 12 tuumainen kaksoistykkitorni vetää sanattomaksi ja sotkun munkit suun makeaksi.
2.Luolajan yksityinenmuseo Hämeenlinnassa on komea ja kattavakokoelma paikallista historiaa maatalouden saralta ja monelta muulta,hallien kätköistä löytyi myös harvinaisuuksia.Neuvostoliitto valmisteinen kuorma-auto oli saanut keulalleen kotikutoisen Valmet-dieselin jo puolustusvoimissa aktiiviaikoinaan,ainoa tätä lajia väitti kirjatieto.Toinen mielenkiintoinen ajoneuvo oli 1959 vuoden paloauto,tehnyt aktiivikeikkaa vielä joku vuosi sitten kun Tammelassa riehui tuo suunnaton metsäpalo.Pojat ajelivat paikalle ruisku mukanaan jolla säiliöauton täyttö kävi joutuisasti läheisestä joestä,hieman oli ollut kasvoissa katsomista kun veteraanilla paikalle karautettiin.
Museoita ei ole laitettu mihinkään arvojärjestykseen,vaan listattu muistin mukaan.Jokainen niistä on poikkeamisen arvoinen,jokaisesta on olen oppinut jotain uutta ja huomannut asioita joita ei kannata tehdä.Jos äkkiseltään haluaa nähdä kaikki maassamme tehdyt traktorimerkit,saa hieman sinkoilla paikasta toiseen.Kullervo ja Pikku-Jehu se Valmetin esi-isä löytyy Loimaalta.Waasa joko Vantaalta tai Siuntiosta,Takroja on tarjolla vähän joka paikassa.Outoa kyllä Porvoossa kasattua Volvo 400 traktoria ei oikein näytä olevan tarjolla.