Aamulla pajassa odotti vuoden 1999 Husqvarna Rider hellää hoitoa.Ohjattavuus oli kadonnut samoin voimankulku moottorilta terille.Kotelo auki ja ohjausvaijeri oli ruostunut poikki osin vanhuuttaan ja toisaalta työlään puhdistamisen sisällä olevassa kotelossa.Samassa kotelossa kun kulkee 2 ohjausvaijeria,nostoketju,sähköjohtoja ja vaijeri sekä muutama välipyörä.
Putiikista uudetvaijerit ja samalla huoltomieheltä vinkki kuinkaherkistää jumissa
oleva hihnankiristin.Tuo kiristin kun välittää voiman terille,jos homma tehdään hyvin niin otetaanmoottori pois ja puretaan koko runkonivel.Toinen konsti on herkistää hyvällä ruosteenirrotusöljyllä nivel herkäksi ja voidella moottoriöljyllä.
Vaijereiden vaihto oli helpompi homma kuin odotin ja nivelkin halusi olla yhteistyökykyinen,
nivel löystyi helposti ja vanha kunnon tippakannu pääsi töihin.Tippakannu tuiki tärkeä kapine
kun heinää tehtiin,pysyi ketjut kunnossa ja kun mopot hävis nurkista on kannukin jäänyt joutavaksi kotioloissa.
Toinen murhe oli aisavikainen Bearcat siimaleikkuri,täysin ammatilaiskone.Voimaa sopivasti ja veto pyörissä takaa liikkuvuuden.Mutta nuo aisat aivan lapsellista putkea,reilu millin seinämävahvuus ei vakuuta.Kaupasta 20mm umpitankoa ja sorvissa sopivaksi sitten pultin reiät kohilleen.Umpitankoa sujutettiin 18 cm putken sisälle ja migilla saumasta kiinni.Takaan ei repeä samasta kohdasta kun vanhoja aisoja lyhensin 17 cm,joka korvattiin nyt umpiraudalla.
Hetken kerkes vielä kasaamaan leikkivälinettä,varaosat olivat tulleet.Ratkireimukas väline kunhan saaadaan palautettua takaisin leikkipuistoon,liikettä tarjolla vähän joka suuntaan.Huomenna päättyy eräs aikakausi kun reilu 30 vuotta hussea myynyt kauppias heittäytyy vapaalle,hyviä lomia vaan ja onnea uudelle kauppiaalle.
Kauppiaalle kerroin on se hienoa et kahvit tarjoot samana päivänä kun ajokorttini täyttää
19 vuotta ja samana päivänä 1988 avattiin Laurinkatu kaksikaistaisena,kun inssiajoa siellä suoritin.Laurinkatu keräsi avautumisen jälkeen outoa kuuluisuutta,kun siellä oli eniten liikennemerkkejä tiekilometriä kohden.
Keskustan liikennettä kohta pari vuotta jarruttanut kauppakeskus alkaa olemaan valmis,liikennejärjestelyt on ollut oma lukunsa.Nyt tuo ennen nelikaistainen katu on kaventunut kaksikaistaiseksi loppupäästään,kurvi tuntui ahtaan oloiselta ja sen kyllä huomaa mahtuuko siitä 25,25 m pitkä yhdistelmä kulkemaan kun koko risteysalue tulee valmiiksi.Lehtien palstoilta voidaan lukea lopputulos.
Tuo pikkupoika istui jälleen traktorin penkille ja sovitti kyntöaurat taakse,monen vuoden tauon jälkeen.Aurat on sopivasti työkohteessa ja nelisiipisen Sampo-auran synnytys alkanee tulevalla viikolla jos kelit antaa myöten.