Työviikko sujui mukavasti juhannusta ootellessa.Torstaina ehtoon alkaessa siirtyminen Akaan kaupungin eteläieen taajaman keskustaan.Menomatkalla näkyi kuvattavan näköinen Scania.Hämeenlinnan teollisuusalueella tulis taasen poikettua kun on sopiva hetki.Toijalasta pikainen poikkeaminen lääninvankilan kupeeseen.Ei meistä kukaan yösijaa kaivannut
,Volvoa etsittiin muttei löytynyt.Adam tarjosi perinteisesti herkullisen kebab annoksen ja
samalla kasailtiin kaasugrilliä juhannuksen iloksi.Sauna sapuskan päälle,vastoin ohjeita.Samalla käytiin itä-länsi ottelu kumpaan suuntaan lähdetään kun aamu koittaa,länsi voitti niin kuviteltiin.Aamun valjetessa tuli ilmoitus heinänuhan uhrin tukkoinen poisjäänti-ilmoitus.
Tiilitallin suojiin kokoontui äijät jälleen,keula kohti itää ja keskustelu pystyyn tulevista talkootapahtumista joissa on säpinää riittävästi.Parola kutsuu tulevana kuuna ja elokuun 11 päivä ja yö,ruokitaan höyryhepoa haloilla ja vedellä.Matkakeidas on nimensä veroinen taukopaikka,oli kahvipaussin ja kuljetajan vaihdon aika.Evästä mukaan etupenkille vissyä,takapenkille olutta joka ei näytänyt vieläkään maistuvan ja lakupussi puoliväliin.
Rautatieasemia alkoi tallentumaan,ensin Iitti vaikkei Tiltua löydetty ja kun matka jatkui tuli vuoroon Luumäki.Salpalinjalla ihasteltiin ja ihmeteltiin rakennuksia ja niiden sisältöä mihin ovet oli auki.Simpeleen kohdilla kulkupeli anoi menovettä ja samalla takapenkkiläiset sammutivat omaa janoaan,kauan kesti ennenkuin tuo puudeli aukesi.Simpeleen aseman seutu tuli talteen ja Parikkalan asema kutsui,paikalla nautti juhannussäästä myös Tka 7 ratakuorma-auto.Numeroltaan 168 nimetty myöskin Simoksi ja valmistenumero Vr:n Kuopion Konepajalta 001.Hyvä saalis,vaikkei Volvoja vielä näkynytkään.
Piilossa pysyi myöskin Simpeleen siiat,Parikkalan piiat ja Kiteen kirkas.
Tosin Kiteen asemalla leposijaa viettävä Orstein & Koppelin tekemä höyrkaivinkone
jäi muistikortille,toisella puolella valtatietä oli muutama tiehöylä näkösällä.Talteen Lokomon AH 172 ja Volvo BM VHK 510,ensimmäinen Volvon höylä joka jäi kuviin.
Suhmuran Sandrakin jäi piiloon,vaikka yllätyskahvilla siellä poikettiin.Joensuun Ellikin unohtui kun kyltissä luki Ilomansti 69 km,ensin aseman seutu ja Suomen sekä EU:n itäisin rautatien päätepiste talteen.Itikoita oli ilmasakeana,lisää juhannusyläreitä parissa paikassa ja keula kohti länttä.Heinävaaran aseman tallennnus ja pieni eksymä väärälle tielle,kartturi tutki kuviaan ja GPS oli pois päältä.Joensuun ABC tarjoili myöhäisen aterian,kello keikkui 21.30 korvilla.
Kokkoja alkoi näkymääm jrävien rannoilla ja äijät kulki kulkuaan.Varkaudessa päätös Mikkelin kautta ajetaan,vaikka GPs ehdotteli Jyväskylää.Visulahden Shellistä soppaa autoon hintaan 1,299 ja hetken päästä Neste hintaan 1.429,asemien väli vain muutamia satoja metrejä.Pertunmaan läpi kohti Heinolaa jossa Tähtihoviin iltakahville,kello keikkui
puolikahdess aamuyön puolella.Kuskin vaihdos oli paikallaan,Lahti näytti tutut maamerkit.Valtatie 12 kutsui kuljijoita aamun sarastaessa ja Hämeenkosken häämöttäesssä,alkoi Uni-Jukka ja Nukku-Matti tekemään ilkitöitä.Hantin jakkaralla torkuin muutamaan kertaan,Pälkäneellä alkoi uni hävitä.
Yksi äijistä jätettiin Tampereelle ja kierto traktorikauppojen kautta takaisin Toijalaan,kello keikkui aamuviittä.Takana reilu 1200 maantiekilometriä ja vain yksi havaittu Volvon traktori joka tuli jo viime vuonna kuvattua.Kuuden tunnin tirsat ja museolle mittailemaan kaluston sijoituksia tuleviin tapahtumiin,Sepelin puhdistuskoneen kuljettajalta saatiin hieno oppitunti koneen ominaisuuksista,tehosta ja paljon muusta asiaan liittyvästä toiminnasta.Jotain jäi mieleenkin,keskimäärin kone seuloo 3,5 M3 maata jokaista ratametriä kohden.
Saunassa odotteli vihta,tuo paras lihasten pehmittäjä joka löytyy.Juusolle kiitos.
Kotimatka alkoi illan hämärtyessä,Hämeenlinnassa nähty Scania jäi talteen samoin kuin Hyvinkäältä havaittu kaima ja saman firman ja vielä peräkkäisillä rekisterinumeroilla.Tämä päivä kuluu palautumiseen ja kameroiden tyhjentämiseen.Rantasauna kutsuu ja uinti.