Sunday, May 13, 2007

Tien päällä.

Perjantai aamulla kutsui Vantaa äijää,liki 140 kg ketjua ja 40 sakkelia lavalle valmiiksi maanantaita varten.Iltapäivällä työpäivän jälkeen Hyvinkäälle ja Veturimuseon kesänäyttely kyytiin,paluumatkalla pientä teolisuusalue pyörintää ei saalista kameralle.Vihdistä sentään löytyi vuoden 20:nes kameran saaliiksi joutunut Volvon traktori.

La aamulla kakku kaupasta,ikääntymisen johdosta tarjotaan talkooväelle kakkukahvit. Keula kohti Akaata näyttely ja ruohonleikkuri tavaratilan täytteenä,pari vuotta liiterissä majaillut osista kasattu Klippo pääsi uuteen kotiin.Hämeenlinnan ja Parolan kulmilta haettiin jälleen kameralle sapuskaa,ei mitään muuta kuin tuttu tuoksu tuulessa.Lietelanta sai navetasta siirron pellolle,starttitavaraa tulevalle kasvukaudelle.Kiirus on isännillä pelloilla,jotta leipäpussissa liehuis vielä joutsenlippu tulevanakin talvena.Leikkuri uudelle omistajalle ja tallille talkoilemaan.

Alkavan rataremontin johdosta oli tallin takana oleville raiteille kertynyt tuttuja ja outoja ratatyökoneita,kahvinkeittäjä löytyi joka jäi toimiinsa ja kameran muistikortti sai töitä kunnolla.Kahvin jälkeen näyttelyn kimppuun,taulut löysivät nopeasti paikkansa ja pienoismallit näytille talvipiilosta.Paljasta seinää jäi tarjolle vielä tulevalle pitkälle talkoopäivälle.Iltapäivälla talliin kantantui tuttua murinaa Dv12 veturin muodossa,tosin kolmivedon toimesta.Hanskat huitin helkkariin ja kamera käteen,pikainen siirtymä läheiselle kevyenliikenteen ylikulkusillalle.Komea murina ja hienoinen tärinä tuntui sillalla kun puujuna paikan alitti kolmen veturin voimin.Talkoosaunan jälkeen tie kutsui taas,seurakaveri sai kyydin Riihimäen rautatieasemalle.Jotain muutakin kuunneltavaa välillä kuin pelkkä radio,tutut kierrokset teollisuusalueilla ja ei mitään mielenkiintoista.Vt 2 työmaalta löytyi sentään pari kuvaamatonta Kockumin louhosautoa.

Ypäjä kutsui aamulla ja homma toimi niin kuin oli sovittu.Myyjän naapuri oli paikalla traktorin kanssa ja aurat metsänreunasta peravaunuun ja irtosiipi tavaratilaan,paluumatka voi alkaa.2-siipeä kolmesta sai tylyn tuomion,kuulevat sulattamon kutsun kovin vahvana.Alkuperäinen suunnitelma edelleen kuvioissa,4-siipiset Sampo-aurat ovat lähellä toteutumistaan.Formulan aikana ja sen jälkeen nautituista nokosista toivuttua,pitihän se käydä kokeilemassa kuinka pultit aukee vuonna 1960 tehdystä aurasta.Yllättävän kiltisti ei isompaa väkivaltaa,kolmenvartin t-väännin riittää hyvin ilman jatkoputkea joka tulee kuitenkin kuvioihin mukaan jossain vaiheessa.

Viikonlopun suurin huomio kiintyi kaksipyöräisten ajokäytökseen ja tuohon lisääntyneeseen raatogalleriaan joka teitämme koristaa ja kauhistuttaa.Motoristien joukossa on edelleen kauniskäytöksistä porukkaa joka ei ohita kun on keltainen viiva vaikka tilaa olisi muuten ja vilkku pelaa,tätä porukkaa arvostaa mutta mutta se toinen puoli porukkaa.Tie on heitä varten ja muut pois alta,kypärä kun painuu päähän niin yhteys ranteeseen katkeaa jolloin kaasukahvassa on kaksiasentoa ON ja OFF.Vilkut jäi kauppaan ja visiiri/lasit on liian tummat kun erota kaistamerkintöjä tai vastaantulijoista,kypärästä kuuluu vain yksi ääni:Minä,minä,minä ensin ja vasta muut ja muista viis.

Eipä silti tätä käytöstä on havaittavissa myös tuolla autopuolella,ohi on pakko päästä jos verkkokalvolla vilkkuu perävaunulla varustettu ajoneuvo.Eikä ole mitään väliä onko kärryssä tai koukussa aurat,asuntovaunu ja hevostraileri.Eteen tullaan kun siltä tuntuu ja luotetaan takaa tulevan jarruihin,kyydissä yleensä vielä oma perhe jolta ei kysytty joko yläkerranportit on auki kun isi näyttää kuinka auto kulkee.Ei se mitään jos ittensä teloo toiminnallaan,mutta valitettavan usein menee viaton vierestä joka on täysin syytön tapahtumaan.Simo Salmisen esittämä Alle lujaa sopisi hyvin teemaan.