Tuesday, July 5, 2011

Taavetti kilvissä

Pitkä on ollut taival ja nyt on rekisterikilpi kiinni koneessa.Ensimmäinen kerta on kone on rekisteröitynä vaikka on ollut maassa reilu 40 vuotta.Edellinen omistaja ei koskaan rekisteröinyt konetta kun ei ollut tarvetta.

Kun traktori siirtyi minun omistukseen niin alkoi hillitön papereiden selvitys.Ensin luovutustodistus että traktori on minun ja sitten AKE:lta kantakortin selvitys ja ei löytynyt koneesta rekisteritietoja.Paluu kotitilalle ja jokunen pussukka ja mappi tuli luettua kunnes löytyi mappi jossa vuoden 1971 paperit ja mapista löytyi takuu- ja huoltokirja sekä kauppakirja traktorista.Tuohon mennessä löytyi vaan vuoden 1971 maatalouskalenterista maininta Taavetti tuli taloon.

Traktoria on viimeiset 10 vuotta joista 7 vuotta aktiivisesti,välissä oli kolmen vuoden hiljainen hetki tekemisen suhteen.Suurin menetys oli et ensimmäinen omistaja kerkesi poistumaan ajasta ikuisuuteen ennen koneen valmistumista.Mutta näki sentään traktorinsa ajokuntoisena tallin suojissa.Traktori tuli mulle kiintorautana,kun ykkösen mäntä oli lyönyt päänsä kattoon ja laakeriliuskat oli päällekkäin.

Kun traktori tuli uutena taloon alkoi urakointi heti,valtatie 2 oli työn alla ja talosta myytiin siltatyömaille lankut ja taavetilla tuotiin metsästä puut ulos Ford Sussex kuorma-autosta tehdyn perävaunun voimin.Tuo työ rikkoi ajovoimanotonkytkimen ja se korjattiin kovassa pakkasessa,kertoi huoltomies.Itselläni taival alkoi vuonna 1974 kun isännän jalkojen välissä istuin ajoin ekan kerran traktoria.Edelleen tuo ajaminen tuntuu yhtä hyvältä kuin -74 minkäs sille voi.70-luvun puolessa välissä traktorista hajosi jakopäänrattaat,vaihtui uusiin ja samalla kertaa tutustuin tuohon luottohuoltomieheen.Ilman häntä ei ole traktori minulle tullut ja ilman häntä ei traktori olisi koskaan palautunut käynti- ajokuntoiseksi.

Käytönjälkiä näkyy ja niitä ei ole koitettu peitellä,pahimmat lahopellit on vaihdettu.Lehmänpaska ja apulanta tekee tehtävänsä kun se vuosikaudet saa muhia.Kerran on taavetti kaatunut painerehuauman päältä ja jäi hyttinsä varaan pystyasentoon ja vuonna 1987 traktori lipsahti jokeen.Isännän elämää kun varjosti epilepsia lähes koko ikänsä joten vahinkoja sattui.

15000 käyttötunnin korvilla moottori antautui ensimmäisen kerran ja huonosti tehty koneremontti ei kauas kantanut ja kostautui kun uudelleen kone rakennettiin.Käyttötunteja on traktorilla takana 20000 tunnin luokkaa.Moottori ja kytkin on tehty uusiksi ja vaihteisto on ainoa paikka jota ei ole avattu näisen vuosien aikana.Kaikki muut paikat on läpikoluttu ja yleensä kalliimman kaavan kautta.

Traktori on ollut melkein 10 vuotta minulla ja siitä 7 vuotta on tehty aktiivisesti.Ainoa pettymys on ettei voi enää edelliselle omistajalle esitellä valmista konetta,aika ajoi ohitse ja isäntä poistui ajasta ikuisuuteen viime vuoden maaliskuussa.Työtunteja ja ajokilometrejä en ole laskenut vuosien aikana.Osiin ja vierailla teetettyihin töihin on mennyt reilu 7000 eur rahaa.Kun traktori maksoi uutena 22919 markkaa niin nyt on koneen hinta tuplautunut remontin yhteydessä.

Katsastusinsinööri kävi aamulla ja suoritti rekisteröintikatsastuksen paikanpäällä.Ruokatunnilla sitten tuli käytyä tekemässä paperit ja saatua kilpi mukaan.Nyt se on sitten paikoillaan.