Eilen pientä maakunta matkailua.Kaarlen kylä elikäs Kokkola tuli nähtyä tuon päivän aikana 19 tuntia ja 1132 kilometriä tien päällä.Vois kysyä levyn kannen mukaan:Onko vielä pitkä matka jonnekkin?Kaiken näköisiä koneitä tul nähtyä ja tehtyä vähän pohjauunnitelmia seuraava lakeuden keikkaa varten.Komea keli komisti päivää koko reissun.Aamulla 05.08 lähdin kohti kartturin kotia kohden ja 07.02,kartturi autossa kohti määränpäätä.Poikkeuksena ajelin Kurun kautta kun tähän asti on ajellut joko 66- tai 3-tietä pitkin.Vakituinen kahvipaikka Alavudella vaihdettiin seuraan pitäjään ja tuon olisi voinut kenties jättää tekemättä,Kahvi todella hyvää,sämpylöistä olen sitten eri mieltä aika rankasti.
Kun Lapuaa kiertelin viime vuonna kuvaten koneita jäi muutama kohde kateisiin,nyt kuitenki yksi hukassa olleista seisoi omakotitalon pihalla odotellen tallentajaa.Toive toteutui,toinen mielenkiinnon kohde on majaillut monet kerrat yhden konehallin päädyssä nyt ei näkynyt,joten matka jatkui.
Kokkolassa tutut kuviot ensin radan varteen veturitallin kulmille ja hiljaista oli kaikin tavoin.Yksi järjestelyveturi pääsi kuvina mukaan,tuo lapsuudesta tuttu pieni veturi.Edelleen näyttä silmissä yhtä symppikseltä kuin vajaa 30-vuotta aiemmin.
Kyllä koneiden kuvaaminen on liikkeiden aukioloaikoina helppoa,varsinkin myötämielisen konemyyjän antaessa tallennukseen luvat.Ikävistä väärinkäytöksistä johtuen on tämäkin harrastus saanut konemyyjät varpailleen.Kun kuvia luvatta lainataan ja myydään eteenpäin sitten milläkin keinoin,niin leimataan tämäkin harrastajakunta epärehelliseksi porukaksi.Kahdessa paikassa puhuttiin moisesta toiminnasta vakavahenkisesti ja toisessa kuuman kaakaokupin äärellä,sekös mieltä lämmitti.Vieläköhän joku ihmettelee kun poistan näkyvile menevistä koneista rekisterinumerot ja kenties jotain muutakin.
Löytyihän se pääkohdekin konekatoksen uumenista,paremmalta näytti kuin odotin ja onneksi ei tullut myyjää lähistölle,olis alkanut hyvin varovainen kaupankäynti kohteesta.Traktorikaupoista puheenollen,viimeisin ostos saapui postin mukana tänään.Näitä viiden euron konekauppoja on tullut tehtyä viime aikoina.
Kokkolasta kohti Seinäjokea toisin pienellä mutkalla varusteltuna,tuo aamulla piiloon jäänyt kohde houkutti niin paljon et poikkesin talon pihalle.Vesiperä pariin kertaan,sitten löytyi tietoa ja nuoriisäntäkin ja pienen puhelinkeskustelun jälkeen konehallissa vilkkui salamavalo,0,1% tuotantomäärästä jälleen talteen.
Seinäjoella normi rinki ja keltaisen kirjaimen kupeesta välipala ja tie vie kulkijoita.välillä kartturi innostuu kameran kanssa,kohde on hieman sähköinen luulisin.Metsäreunasta horisonttiin piirtyi tuotantolaitos jonka tuotoksista voidaan olla montaa mieltä.Kaikki a ja o valissä ..?Toinenkin mielenkiintoa herättävä kohde löytyi metsänreunasta,hieman vielä lunta päällä,joten ootelleen kevättä ja lumien sulamista.Hetken perästä löytyi päivälle lisää 0,1% kohteita tuotannosta.
Poikkeus vahvistaa sääntöä paluumatkalla,jäi tuo maan mainio Juustoportti väliin taukopaikkana.Tie vei metsän ja kalliolouhoksen reunamille ja kameralle töitä,jälleen 0,1% tuotannosta talteen.Päivän komisteeksi lisävinkki nevan reunamille ja sinne sitten pikkukengät jalassa hankea uhmaamaan.Jalat kastui mut ei se menoa haitannut kun etsimessä vilkkui päivän 0,1% edustaja.
Niin asiaa tuntemattomille valaistaan sen verran et koneita on tehty 1000 kpl,kahtena eri versiona niin jokainen kone edustaa 0,1% tuotantomäärästä.Jos yhdessä päivässä saa talteen 0,4% tehdyistä koneistä niin ei voi valittaa,kun valmistuskin loppui jo vuonna 1988 ja oli viimeinen traktorisarja kyseisen merkin toiselta yhteistyökumppanilta.Valmistemäärät 163 hv 545 kpl ja 140 hv 455 kpl.Tyyppikilvessä lukee Eskistuna Sweden.Loputhan te tiedättekin.