Saturday, February 2, 2008

Herätyksiä.

Monenlaisia herätyksiä on ollut tarjolla viime vuorokauden aikana.Yöllinen myräkkä on pitänyt unen kuin koiralla,herkässä kolinoita kuunnellen.Eilinen Pirkamaan ristiretki yllätti muutaman kerran jo menomatkalla.Tarjolla oli vettä,räntää ja lunta sopivin väliajoin koko matkan ajan.Iittalassa lumisade sen verran sakeaa et näkyvyys jäi alle 150 metrin ja kun
vakioliittymästä veivasin auton pois motarilta oli maisema kovin talvinen.Talviherätys iski
heti ei kunnolla pitoa ja ylileveän auton saaminen kapeisiin uriin aihetti epämukavaa keinuntaa puolelta toiselle.Kummit on hyvät takana vain 17 Tkm ajetut,muttei toiminut eilisessä kelissä.

Tuttavan parkkipaikalla pienet kiinnijäämiset,josta omin avuin pois.Tampereen suuntaan kulkiessa vaihtui auto etuvetoiseen Toyota Carina E:hen,Transitin hylkäsin pihamaalle siksi aikaa.Mallien hakumatka meni hyvin ja mennessä tuli nähtyä pitkäkeulainen Volvon traktori joka näytti nelivedolta niin näytti.Paluumatkalla Volvon viereen ja herätyksen aika jälleen,yleismalli 650 tosin kutosenkoneella ja hyvin tehtynä sai traktosin näyttämään isolta veljeltäään.Lumiset etulokarit tekivät vielä nelivetoisen vaikutteen kun satasen vauhdista koneen näin.Talteenhan tuo jäi,tulihan siinä tämänkuun ensimmäinen saalis.

Vakituinen kebabpaikka sai vieraita,kun matkalta lisää kerätty porukka kömpi ovesta sisälle ruokaa syömään.Ehtookahveet vielä hetulaan ja halpaa dieseliä tankki täyteen,kotia kohden.Tervakosken ja Riihimäen välillä näkyi neljä suola-autoa ja kaikki menossa samaan suuntaan,tie oli kuitenkin kostea ja tuntui pitävältä kun kantatie 25 nousin.Muutaman kerran auto heilahti,pistin sivutuulen syyksi.Vihdissä sitten kunnon herätys,vauhtia alamäessä karvan yli 80 ja peli laakista sivuluisuun kylki edellä.Jalka pois kaasulta ja keskiviivan kohilla pito takaisin,Siippoon liittymä kiilsi kuin vahattu kun katuvalot heijasti tien pintaan.

Seuraavassa ylämäessä nelonen lootaan ja vauhti 60:pin korville,sitten kaasu pohjaan onko liukasta.Liukastahan oli persus irti silmänräpäyksessä ja auto kampeamaan perää keulan edelle,kädet kävi kuin tynnirinpesijällä ja jalka ylös jotka luonnoton liikerata sekä kulkusuunta loppuisi.Mäen päälle piirtyi auton valot kun menopeli palautui takaisin hallintaan ja omalle kaistalle.Loppumatka tultiin sitten kiltisti 50-60 nopeutta kun sekin tuntui oleven liikaa paikka paikoin,muutaman kerran kokeilin kaasulla kitkaa jota ei löytynyt.Vastaantulevillakin oli samoja pitovaikeuksia nopeuksista päätelleen.Muutama liikennemerkkikin oli jo päässyt jarrun
jatkeeksi lähellä kotikulmia.