Työpäivänjälkeen kärry kiinni ja Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen rajamaille,saaliin noudon aika.
Poikkeama Tammelaan,kesällä havaittu Volvo joutui talteen.Matkalla olisi saanut toisenkin kun henkilömalli roikkui ristiriipunnassa ojan päällä,poliisit tulivat perässä paikalle ja tie oli todella liukas.
Hienosti kävi kuorman teko,trukkimasta tarjosi tasaisen kyydin perävaunun syleilyyn jonka jälkeen kolmelle sidontaliinalle tuli töitä.Veto eteen,veto taakse ja veto kohti vaununlattiaa,
tuntui hyvältä ratkaisulta.Forssassa pysähdys Autokeitaan pihalle,liinat tiukkana edelleen.Noutopöydästä löytyi päivän sapuska,erittäin maukasta Janssonin kiusausta,pannupihvejä hieman lihakastiketta ja perunamuusia.Kookas annos tuli tehtyä mutta makua oli,harvoin on noin maukasta sapuskaa tarjolla.
Vain muutama pidätyskyvytön autoilija mahtui matkalle,heille vois jotain sanoa turhasta
kiireestä sekun yleensä johtaa ennenaikaiseen hautaan.Kuorma hallin lämpöön ja pieni ennakkovoitelu pulttienpäihin.
Outo laite oli kärryn edessä,jo ehtopuolella oleva Toyota Hiace.Kolme kyydissä ja takana reilu
200 kg sepeliä ja kärry koukussa.Laskin et kuormaa olis kaikkiaan liki 700 kiloa ja kun aurat oli kärryssä nousi kokonaiskuorma tonnin korville.Ehkä jopa vähän ylikin,lämpöä riittää ohjaamossa hyvin.Keikan keskikulutus kuitenkin vain 9.03 l/100 km ja autola ikää 17 vuotta.Kyllä nykytekniikka on hienoa kun 7 vuotta vanhalla Transitilla ei pääse noihin kulustulukemiin edes tyhjällä autolla näin talviaikaan.On se hienoa kun on Common Railit ja muut herpeet nykyautoissa,ei tule lämpöä mut nokea ja naftaa palaa sitäkin enemmän.Jos moottori sais
tuottaa lämpöä kuten ennen,ei tulis nokea kun aineet palais puhtaasti loppuun ilman poppakonsteja.
Aamulla iloisin mielin aurojen kimppuun,pulttipyssy,hitsipilli,kuulosuojaimet ja kasvomaski oli parhaat varusteet työn tekemiseen.Purku eteni hyvin ja mutterit nöyrtyivät helposti lämmön ja voiman avustuksella.Laukaisulaitteen vapautus on haasteellinen homma,väärin tehtynä on
ihmiset ja ympäristö vaarassa.Jousessa on 1200 kilon jännite päällä ja sen huomaa kun jousi lähtee liikkeelle.Ylätappi irtosi hyvin ja alapään varoiksi 60 mm naula sokan reikään,kunnon kopsaus ja jousi matkalla yläilmoihin jonka naula esti taipuen samalla uusiin muotohin.
1,5 tuntia meni aikaa aurojen purkuun ja vain yksi epäkelpo osa,tämän myyjä kertoi jo ostohetkellä.Taavetin vetovarsien tapit oli ohjelmassa seuraavaksi,sorvissa hieman pois ja reikä päähän.Katkaisuhoito oikeaan mittaan ja iso prikka hitsaten toiseen päähän,tappi valmis.Neljä tappia tuli tehtyä samalla kaavalla,kahdelle tapille riitti lyhennys ja hitsaus.Sivurajoittimet
olivat vuorossa,sorvarilta haettu osanen sai puuttuvat reiät ja lyhennyksen oikeaan mittaan.
Projektit etenee hyvin,mikä mieltä lämmittää.Huomenna näkee onko auran siipi oikeaa kokoa ja taavetin vetovarret taitavat saada pienen viimeistelyn.