Saturday, October 6, 2007

Tilipäivä.

Eilenkin oli tili tuli,tili meni päivä ja laskut on maksettu pois mieltä kiusaamasta.Taavetin ohjauksenpumppu päätyi vaihtolistalle.Kaapista löytyi toinen pumppu ja asennus sujui
suhtellisen kivuttomasti.Vanhan pumpun hammasratas pisti hantiin oikein kunnolla,ulosvetäjän päähän sai löydä moskalla tosissaan ennenkuin irtosi.Vaihtopumpussa taasen hyvä et kerkesi ulosvetäjän kiristämään ja ottamaan moskan kätöseen niin jo paukahti siihen malliin et ratas on irti.

Tämän jälkeen rattaan vaihto oli helppoa ja pumppu meni paikoilleen ilman kiusantekoa.Öljyputket teki kiusaa koko rahan edestä,lopulta sitkeys palkittiin ja putket
kiertyivät kiinni.Käsin suoritettava alkuilmaus alkaa tulemaan korvista ulos kun sitä on tehty jo kolme ehtoota putkeen.Löysää oli vielä ratissa kun moottorin käynnistin,kova kuplina kävi säiliössä hetken aikaa.Ohjaus tuntui mukavalta kun ratista väänsin ja kun ohjaus pohjas niin
tuota vaaleaa vaahtoa taas tarjolla.Sama ilmiö toistui käänsi kumpaan suuntaan tahansa,mieli mustui jälleen.Sammutin koneen ja hetken mietintätauko olis tarpeen.

Vanha pumppu pöydälle leviäksi ja kaikki näytti hyvältä,vähän oli pesässä hankautumisjälkiä.Rattaat kuin uudet,käyttöakselin tiiviste oli kova kuin kivi.Ilmavuodon
paikka selvisi helpolla,käyttöakselin liukulaakerointikin oli tullut tiensä päähän.Kyllä 20000 käyttötuntia jättää jälkensä,se on jälleen nähty.

Muutaman tunnin jälkeen,kone jälleen käytiin ja vaahtoamista ei enää tapahtunut.Remppa onnistui ja kun laskin mitä jäi tänään näppiin niin ihan komea säästö tuli tehtyä.Uusi pumppu ja putket olis maksanut liki 600 euroa ja vielä kun jäi museojunailu väliin niin siitäkin säästöä tuli väkisinkin noin 100 euroa.Ei raha missään näy,muttei tarvinnut myöskään maksaa kun ajelu jäi väliin ja muut remontissa tarvitut ainekset löytyivät omista nurkista.Aikoinaan kun ostin 1500 markalla purkukuntoisen 1200 taavetin,oli meteli aikamoinen.Nyt kun katsoo,niin paras traktorilauppa mitä olen ikinä tehnyt.Joka ainoa 1200 taavetti on hyötynyt tuosta koneesta enemmän tai vähemmän ja vielä on osia tarjolla.Varovaisestikin laskien tuo raato on tienannut ainakin pari kolme tuhatta euroa kotio päin.Laskee sitten uusiin tai maailmalta kerättyihin purkuosiin verrattuna.

Isoon miinuksen päivään tekee tuo puihin mennyt juna-ajelu,se hetken mieltä kaihertaa ja vaivaa.Mutta yli noista ohimenneistä ajeluista ja tapahtumista on päässy,joka suuntaan kun ei
voi revetä.Pohjanmaallekkin mieli halajaa,mutta kenties tulevaisuudessa siihen suuntaan.