Keinukaupoilla meni aamupäivä.Paikallinen S-ryhmän maatalouskauppa ja K-ryhmän huonekalukauppa tarjoili uutta pihakeinua.
Samalla sais pikkupussin nurmikonsiementä paikkatöihin.S-ryhmän keinu näytti heti komealta,kunnon puuta ja säädettävä katos.K-ryhmän keinu voi voi,huono istua ainakin meikäläisen ja puun paksuudessa huima ero eikä säätöä
katossa.Takaasin muatalouspuatiin ja keenu kaapoille,49 kiloa puuta ja pultei aatoon pehmustepussi piällimmäiseks.Sama betoniluatat jalkojen alle,ettei laho heti iske.Ruottalaista tekoa paketin mukkaan,suas nähä kun kasaa nippuun moisen laitoksen.
Traktori pääsi tallista ulos parin vuoden tauon jälkeen,ei pistänyt hanttiin.Konepeitolta tuli arkistopölyt pestyä pois ja hukas olleet lokasuojien tuumaiset kiinnituspultit löytyi ja löysi paikkansa.Mukavalta tuntui istahtaa tuon kaverin penkille,siitä on kohta 33 vuotta kun tuolle penkille ekaa kertaa istuin isännän syliin ja pääsi vääntää rattia.Ei mahduta enää samalla jakkaralle.Ei tarvitse muistella missä mikin vaihde on,taitaa olla kaavio selkäytimessä.Oli silloin messevä olo kun maisemaa Taavetin penkiltä katsoi ja tuota ylipitkän oloista keulaa.Tuo sama lapsi taitaa edelleen löytyä kun taavetin käskijän paikalle istahtaa,kuulee tuon tutun dieselin äänen.
Ääni joka voi jopa nukuttaa,meinas muutama vuosi sitten viikatemies korjata satoa.Pikkupakkasessa siirsin konetta talvisäilöön ja nukkumatti roiski unihiekkaa silmiin,herätys tapahtui kun etupyörä poistui päällysteeltä.Sillä kertaa selvis säikähdyksellä.Sen vuoksi on turha haaveilla veturinkuljettajan urasta kun 4-dieselin äänikin nukuttaa,puhumattakaan tuon V-16 äänimaailmasta.10 minuutissa on äijä unten mailla kun veturin ääniä cd-levyltä kuuntelin,moinen levy ei eksy autoon tai tilastomerkintä on varma.
Joskus sitä miettii miksi voi nauttia tietyistä moottorin äänistä ja jotkut koneet tunnistaa pelkän äänen perusteella.Harvassa on ne neloskoneet jotka korvia hivelee,tuo lapsuudesta tuttu taavetin ääni on syöpynyt lähtemättömästi pääkallon sisuksiin.Muutama muukin kaunisääninen neloskone on olemassa,ainakin työelämästä tuttu Volvon D 42.Suorat kutoset ja kasit on jo oma lukunsa.V-8 on jo oma lukunsa ja kun puhutaan Hemin kumeasta karjaisusta joka muuttuu infernaaliniseksi kierrosten noustessa,polkaisun jälkeen alkaa kuulua pidon menettäneiden renkaiden tuskainen valitus sekä kehon siirtyminen pehmusteiden syövereihin.Se on vapaan voiman ääni ja pitäisi rauhoittaa lain voimalla.
Lopuksi voidaan mainita tämä V-16 joka monessa veturissa vaikuttaa ja vaikutti parissa edesmenneessä veturisarjassa Hr12 ja Hr13 joista jälkimmäisessä kaksin kappalein
samassa veturissa.V-16 veturinmoottorin rauhallinen ja tasainen käyntiääni kertoo olemuksellaan voimasta jota löytyy ilman kovia kierroksia ja ryntäilyjä.
Tuo sisäinen lapsi löytyi helposti kun Haapamäellä pääsi maksua vastaan kokeilemaan höyryveturilla ajoa valvotuissa oloissa.Paksu nahkapalli persuksen alle ja ohjeet tarkasti talteen mihin kuuluu vasen ja oikea käsi.Valtaventtiiliä kun vihdoin pääsi vetämään ja höyryveturille kuuluva äänimaailma irti,voi herr josses olo oli kuin karhulla jolla on hunajapurkki edessään.Tk 3 1150 oli saanut oudon käskijän,perässä muutama matkustajavaunu ja vaikka edestakainen matka jota ajettiin oli suhteellisen lyhyt,ei tuo vallankahvan väännön muisto himmene.
Tallin siivous saavutti toivutunlaisen tuloksen,nurmikon siemenet jäivät mullan alle odottelemaan sateita.Varpusille on tullut tavaksi pitää meteliä,taitavat moittia menneen talven antimia.Varattu laituriponttooni oli löytänyt uuden omistajan viime yön aikana vaikka päällä oli nimikirjaimet kertomassa varauksesta.Toinen ponttooni löytyi taasen läheiseltä uimarannalta ilman omistajaa,maanantaina siirtyy jollei omistaja korjaa aikaisemmin talteen.Soitto kuskille et unohda koko juttu 2,5 m x 4,1 m x 0,8m kokoinen betonikuutio on hukassa.Ei kulje henkilöauton perässä.